zondag 21 december 2014

Broodbeleg - kipfilet

Het is best lastig om gezonde vleeswaren te kopen. In de winkels waar de Achterbergen komen, zitten er tenminste overal ongewenste toevoegingen in. Voorheen at ik gewoon helemaal geen vleeswaren, maar omdat ik nu aan mijn broodmaaltijd graag wat eiwitten toevoeg, kan ik er bijna niet onderuit (behalve als ik mijn principes opgeef en allerlei lightproducten ga aanschaffen).

Gelukkig kun je ook zelf broodbeleg maken van kipfilet, nog goedkoper per kilo ook! Kipfilet bevat vrijwel geen vet, je kunt dus ook nog een heel dun laagje roomboter op je brood doen. Heerlijk!

Kipfilet (vleeswaar)

  • Maal een of meer kipfilets fijn in een keukenmachine
  • meng met kruiden naar smaak (ik had paprikapoeder, koriander, gemberpoeder, chilipoeder en zout en peper - je kunt natuurlijk ook alleen een beetje zout gebruiken)
  • doe in een ovenschaal, druk stevig aan
  • zet in een oven op 175 graden, afhankelijk van de dikte duurt het langer of korter tot het gaar is. Bij mij stond het iets meer dan een half uur.
  • Je kunt er echt heel dunne plakjes van snijden. Kipfilet heeft ongeveer 23 gram eiwitten per 100 gram, dus je hebt er al gauw wat te pakken.
  • Let wel op de houdbaarheid, of je moet er conserveringsmiddelen aan toevoegen...

2 opmerkingen:

hetiszoalshetis zei

Goed idee zo!
Ik neem aan dat het ook in te vriezen is om grote porties te bewaren?
(inmiddels ben ik zelf het boek aan het lezen)

Karien zei

Ik heb het in de vriezer gedaan, nog niet eruitgehaald, ik denk dat het ook een beetje aan de kwaliteit van de kipfilet kan liggen hoe goed dat gaat!