zaterdag 27 december 2014

Chocopudding (S/E/FP)

Dit recept staat in het hoofdstuk desserts en maakt gebruik van glucomannan. Omdat ik dat niet heb, heb ik fiberhusk oftewel psylliumvezels gebruikt, ik vermoed dat deze dezelfde werking hebben. Het is vezelpoeder, dat zuigt een hoop vocht op zodat je een vloeistof kunt indikken. Als deze pudding klaar is, zie je de korreltjes duidelijk zitten - niet voor iedereen aantrekkelijk. Het voordeel van fiberhusk of psylliumvezels is dat je ze kunt gebruiken om een koude vloeistof in te dikken.

Als zoetstof wordt stevia of een mengsel van erythritol met stevia gebruikt. Hierover zijn de meningen verdeeld en je moet voor jezelf uitmaken of je dit wilt gebruiken. Je kunt het ook vervangen door een zoetmiddel van je eigen keuze, maar dan moet je wel met de extra koolhydraten rekening houden!

Het recept vraagt om ongezoete amandelmelk. Ik heb gewone (rauwe) melk gebruikt die ik wel had afgeroomd. Ik heb dus geen idee van het vetpercentage, maar alle melksoorten hebben zo'n beetje 4,5 g koolhydraten per 100 ml, dus als je graag binnen de grenzen wilt blijven, moet je uitrekenen hoeveel je van de 'pudding' mag eten. Je krijgt een behoorlijke hoeveelheid, die je makkelijk over drie of vier porties kunt verdelen.
Het is trouwens lastig om te bepalen hoeveel bindmiddel je moet gebruiken om er echt pudding van te maken. Bij mij werd het een heel dikke vla.
NB binnenkort schrijf ik over de glycemische lading van koolhydraten. Dat is een toepassing van de glycemische index op het voedingsmiddel. De glycemische lading van volle melk blijkt vrij laag te zijn. Ik gebruik het inmiddels wat meer vrijuit.

Gebruik je volvette kokosmelk, dan wordt het een S-pudding. Met een magere melksoort is het een E, en zou je je ook niet zo om de hoeveelheid koolhydraten hoeven te bekommeren (behalve als je bloedsuiker snel piekt - ga de effecten daarvan dan tegen door in dezelfde maaltijd vezels, vetten en/of eiwitten te eten. Hierdoor wordt de glycemische lading verlaagd).

Chocopudding (S/E/FP) - 1 flinke portie

  • doe 240 ml (= 1 cup) ongezoete amandelmelk (of gewone melk) in een kom. Je kunt het in een blender doen (dat is dan volgens het recept), maar je kunt het ook makkelijk mengen  met een garde! Voeg toe:
  • 3 druppels stevia of ander zoetmiddel
  • 1 eetlepel cacao
  • een snufje zout en wat vanille-smaakmaker
  • meng alles goed. Voeg langzaam ongeveer 2 theelepels fiberhusk/psylliumvezel (recept vraagt om glucomannan) toe. 
  • ga nog een tijdje door met mengen totdat het mengsel dikker wordt
  • dek af en laat afkoelen in de koelkast. Het wordt nog dikker tijdens het afkoelen. Kijk of je af en toe moet doorroeren, bij mij ging de fiberhusk steeds naar boven, na een tijdje mengde het beter met de rest.
Deze hoeveelheid bevat ongeveer 13 gram koolhydraten uit de melk, maar de glycemische lading van melk, vooral volvette melk, is laag, ongeveer 3. Dat zou zelfs ruimte geven voor een laag-glycemische suiker zoals palmsuiker (2,5 per eetlepel, dus met 3/4 eetlepel zit je op de grens van FP als je uitgaat van een maximale glycemische lading van 5).

Geen opmerkingen: