maandag 15 december 2014

Dagmenu - maand 1 - dag 1 - met recept chocolademuffin in een mok

Tussen de theorie van het boek door begin ik vast met het publiceren van mijn eigen dagmenu's. Op dit moment heb ik drie hele dagen THM-eten achter de rug, en ben al 1 kilo kwijt. Op Facebook zie ik veel succesverhalen, maar ook verhalen van vrouwen die maar niet afvallen, hoezeer ze ook hun best doen. Zij worden van alle kanten bemoedigd door lotgenoten, die bijv. vertellen dat ze in het boek hebben gelezen dat je lichaam soms eerst moet wennen aan een andere manier van eten, en dan ineens verdwijnen de pondjes, bij sommigen snel, bij sommigen langzaam. Elk lichaam reageert weer anders. Sowieso is het niet verkeerd om gezond te leven! Gaandeweg leer je steeds beter om op je eigen behoeftes in te spelen.

Wat voor iedereen goed is: stop met eten als je genoeg hebt. Dat is soms lastig, want het signaal 'ik zit vol' komt soms wat later.
Sommigen zullen vroeg ontbijten en behoefte hebben aan een ochtendsnack, ik zelf neem een aardig vroege lunch, zodat er tijd is om 's middags een snack te nemen en het avondeten op de normale tijd. Het was echt griezelig om zoveel te eten, helemaal omdat ik in mijn 'paleo'-tijd slechts twee keer per dag een maaltijd nam en ook één dag per week helemaal niks at. Daar viel ik wel bij af, maar het was wel ongelooflijk saai!

NB Dit dagmenu - zoals ik het zelf heb gedaan -  is bedoeld als inspiratie, niet als voorschrift! Je kunt altijd alle maaltijden onderling ruilen. Dit zijn mijn eigen keuzes, waarbij ik mij heb laten leiden door mijn voorraad en mijn hongergevoel. 

Eerste dagmenu

7.30 uur:  S-ontbijt: chocolademuffin in een mok, thee, water.
Sjonge, wat vulde dit goed! Ik had de hele ochtend geen trek meer, ook niet toen ik moest lunchen, vandaar dat ik een lichte lunch heb uitgezocht:

11.30 uur: FP-snack: twee crackers Wasa Vezelrijk (dit zijn crackers met een belachelijk laag koolhydraatgehalte omdat je de vezels van het aantal koolhydraten mag aftrekken) met een stukje kaas van La vache qui rit light (niet volgens mijn voedingsprincipes, maar om een 'goede' start te maken), 1 tomaat en thee

14.45 uur: E-snack: 1 appel met een likje pindakaas (schijnt in Amerika een echte snack te zijn), 4 worteltjes en de wei van de alvast uitgelekte yoghurt (vanwege de koolhydraten is dit een E-maaltijd)

17.45 uur: S-maaltijd: 1 1/2 gegrilde verse sardine, een salade van rode biet met 1/2 gegrilde speklap, walnootolie en appelazijn. Dessert: uitgelekte yoghurt (de koolhydraten zijn er uitgelekt en zitten in de wei, de vetten zitten in de heerlijk dikke yoghurt, zo hoef ik niks weg te gooien).  Hier heb ik geen recept van. De rest van het gezin at stamppot van aardappels met rode biet en in stukjes gesneden gegrilde speklappen erdoor.

Chocolademuffin in een mok (S) 

  • breek een ei boven een mok
  • voeg 1,5 el blond lijnzaadmeel* en 1,5 el amandelmeel toe
  • voeg 1 el water toe
  • en 1 el ongezoete cacao
  • voeg zoetstof naar smaak toe*
  • en 1/2 tl bakpoeder
  • als laatste 1 el kokosolie, roer alles heel goed door elkaar.
  • 1 min. in de manetron op vol vermogen (of 10-15 min. in de oven op 175%)
Ik had er (volgens recept) bovendien een likje boter op. Je kunt ook volvette Griekse yoghurt nemen.

*je kunt blond lijnzaad zelf malen in een koffiemolentje. Evt. kun je ook bruin lijnzaad nemen, dan krijg je wel een iets andere smaak.
Als zoetstof staat stevia in het recept. Toevallig heb ik nog stevia in huis, daar heb ik 2 druppels van gebruikt. De muffin werd niet erg zoet en de stevia geeft een rare nasmaak. Je kunt een laag-glycemische zoetstof van je eigen voorkeur gebruiken, het totaal aantal koolhydraten per portie mag volgens het plan niet meer zijn dan 10.

NB inmiddels gebruik ik 1 eetlepel palmsuiker. De glycemische lading daarvan is 2.5. (De glycemische lading van 10 gram glucose is 10)

Je kunt een toefje al of niet gezoete Griekse yoghurt op de muffin doen. Of geklopte slagroom, al of niet gezoet.

Crackers met light kaas (FP)

Besmeer 2 Wasa Vezelrijk crackers met één stukje kaas van La vache qui rit light. Leg er nog een tomaat in plakjes of wat schijfjes komkommer op.



6 opmerkingen:

hetiszoalshetis zei

Nou, klinkt goed hoor..behalve de sardine, daar hou ik niet van. Mag je daarvoor b.v. ook kip nemen als ik het goed begrepen heb?

En wat super dat je nu al 1 kilo kwijt bent!!! Dat beloofd wat...

Karien zei

Je mag daarvoor alle soorten vlees, vis, ei, kaas, kip etc. nemen wat je maar wilt. Het hoeft niet mager te zijn: je hebt goede vetten nodig (de magere vleessoorten zoals kipfilet mogen ook bij de E-maaltijden, maar het mag nu ook, als je bij de maaltijd maar voldoende vetten binnenkrijgt, bijv. de kip met vel, gebakken in een goed soort vet.

hetiszoalshetis zei

Oh oké, ik dacht inderdaad kipfilet dus mager. Maar kip met vel is natuurlijk errug lekker!

hetiszoalshetis zei

Sorry hoor, nog 'n vraag: Maakt het iets uit hoeveel s-maaltijden je eet of hoeveel E-maaltijden? Of bepaal je dat zelf?

Karien zei

Geeft niks, die vragen! Later komt het natuurlijk vanzelf aan de beurt in de bespreking van de hoofdstukken. Het maakt niet uit hoeveel S- en E-maaltijden je eet, of zelfs FP (neutraal). Als je maar niet doorschiet. Over een hele week zou je een zekere verdeling moeten hebben. Zelf eet ik graag een S-ontbijt, een E-lunch, een E-snack en een S-avondmaaltijd, dat past het best bij ons gezinsritme. Het mogen ook allemaal S-maaltijden zijn op de ene dag, en op een andere dag wat meer E. Gewoon kijken wat je zelf het prettigst vindt! (Als je de hoeveelheid koolhydraten bij de E-maaltijd maar binnen de perken houdt, het boek schrijft voor maximaal 45, maar ik denk dat ik daar met mijn zware brood wel overheen ga)

hetiszoalshetis zei

Mooi, dankjewel. Was ik dus wat voorbarig met mijn vraag ;-)