dinsdag 16 december 2014

Dagmenu - maand 1 - dag 2 - met recept brood in een mok

NB Dit dagmenu - zoals ik het zelf heb gedaan -  is bedoeld als inspiratie, niet als voorschrift! Je kunt altijd alle maaltijden onderling ruilen. Dit zijn mijn eigen keuzes, waarbij ik mij heb laten leiden door mijn voorraad en mijn hongergevoel. 

8.00 uur: S-maaltijd: brood in een mok (recept zie onder), doorgesneden en beide helften belegd met cervelaatworst en kaas, in de magnetron tot de kaas lekker gesmolten is. Dit vond ik best lekker, maar wel wat 'amandelig'.

12.45 uur: E-maaltijd: (na het boodschappen doen, overigens zonder trek te hebben gekregen): 1 snee zelfgebakken zuurdesembrood met 1 tl roomboter en deels pindakaas, deels achterham. Een bakje magere kwark met 1 hele banaan erdoor (officieel mag je bij uitzondering max. 1/2 banaan eten...), 2 rauwe worteltjes, een beker wei.

16.45 uur: FP-snack: twee Wasa Vezelrijk crackers met een stukje van de La vache qui rit light kaas (als je het koopt, moet je het ook opmaken)

18.45 uur: S-maaltijd: courgettelasagne met gehakt van de boer (als hij een koe laat slachten, verkoopt hij behalve de zuivelproducten ook een tijdje rundvlees) en kaas erop. Hier heb ik geen recept van, maar op internet kun je overal low-carb of paleorecepten vinden van courgettelasagne. Ik heb het gemaakt van een pak gezeefde tomaten en een klein blikje tomatenpuree, ongeveer 250 g gaar gehakt en wat kruiden, met laagjes courgette een half uurtje in de oven achter de lasagne van de rest van het gezin aan. (Ik at ongeveer de helft hiervan).  Nog een paar worteltjes erbij en wat losse blaadjes sla en gek genoeg nam ik een schepje zelfgemaakte pindakaas (moet ook op hè, de pindakaas was minder lekker uitgevallen omdat ik ongebrande pinda's had genomen).
Als dessert een bakje uitgelekte yoghurt. Ik denk dat ik dat erin houd. De yoghurt maak ik zelf van volle rauwe melk zonder die af te romen, verhit het tot 43 graden, zodat alle goede voedingsstoffen er nog inzitten.
's Middags drink ik de wei, die lijkt op heel erg dunne karnemelk, zo voel ik me absoluut niet schuldig, wel heel decadent, en toch past dit binnen het Trim Healthy Mama plan!


Brood in een mok (S)

  • breek een ei boven een mok, voeg toe:
  • 2 el blond lijnzaadmeel
  • 2 el amandelmeel
  • 1/2 tl bakpoeder
  • 1 tl kokosolie of boter
  • een snufje zout en evt. andere kruiden
  • roer goed
  • 1 minuut in de manetron op vol vermogen, of zet 10-15 in de oven bij 175 graden
Het boek suggereert mayonaise, sla en vlees naar keuze bij dit recept. Je kunt het brood een smaakje geven door bijv. rozemarijn, Italiaanse kruiden, knoflookzout of parmezaanse kaas toe te voegen. Spreid je het mengsel uit over een bord, dan heb je een alternatieve pizzabodem, die je vervolgens met tomatensaus of -puree, allerlei vulling en kaas kunt opmaken en vervolgens even onder de gril of weer in de magnetron kunt verhitten.

1 opmerking:

hetiszoalshetis zei

Lijkt me wel lekker dat brood in een mok met wat mayo, vlees en sla