woensdag 17 december 2014

Dagmenu - maand 1 - dag 3 - met recept kokosfudge

NB Dit dagmenu - zoals ik het zelf heb gedaan -  is bedoeld als inspiratie, niet als voorschrift! Je kunt altijd alle maaltijden onderling ruilen. Dit zijn mijn eigen keuzes, waarbij ik mij heb laten leiden door mijn voorraad en mijn hongergevoel. 

8.30 uur S-ontbijt: chocolademuffin in een mok, ik verving 1/2 el van de amandelmeel door 1/2 el kokosmeel, deed roomboter ipv kokosolie en voegde een dessertlepel palmsuiker toe ipv stevia.
Door de kokosmeel en de palmsuiker wordt het aantal koolhydraten wel groter, als je dit op facebook voor zou stellen aan de groep THM-ers zou dit nooit worden goedgekeurd. Toch blijft de totale hoeveelheid koolhydraten wel laag genoeg (natte-vingerwerk, ik heb het niet uitgerekend) en zorgt de palmsuiker niet voor een piek in de bloedsuiker. De boter was misschien geen goed idee: in de magnetron liep de gesmolten boter een beetje over de rand van de mok.
Hierbij nam ik 2 plakjes kaas en ik geloof thee en water (ik schrijf mijn vochtinname niet op, dat gaat de hele dag door als ik eraan denk)

11.30 uur E-lunch: 2 sneden vers gebakken zuurdesembrood, blaadje sla, 3 plakjes achterham, 2 rauwe worteltjes, 2 bekers wei (je kunt ook wat magere zuivel zoals kwark nemen, of magere yoghurt, de totale hoeveelheid vet mag niet boven de 5 gram uitkomen, reken ook het vet uit de vleeswaren mee)

14.30 uur E-snack: 1 flinke appel, een schepje pindakaas, bovendien 2 crackers Wasa vezelrijk met een partje La vache qui rit light. Deze kaas begint me de keel uit te hangen. Ik geef een paar van de kinderen ook zo'n stukje.

17.45 uur S-diner: courgette en champignons, gebakken in kokosolie, daarna de rest van de courgettelasagne van gisteren erbij gedaan en samen opgewarmd, paar plakjes kaas eroverheen.
Dessert: Griekse yoghurt (mijn eigen uitgelekte yoghurt) met een paar brokjes kokosfudge (zie onder).


Kokosfudge (S)

Het recept gaat uit van kokosconcentraat, ik denk dat dit hetzelfde is als santen. Omdat ik dat niet heb, heb ik het geprobeerd na te maken met geraspte kokos. Het eindresultaat is erg lekker geworden. Je kunt zelf variëren met hoeveelheid zoetmiddel en smaak. 
Ik vind het erg prettig om met een cup (Amerikaanse inhoudsmaat) te werken. Je hoeft niet steeds te wegen, (hoewel dat wel nauwkeuriger is). Een cup is 240 ml.
  • Giet een cup geraspte kokos in de keukenmachine, en laat een tijdlang draaien. Probeer een zo fijn mogelijke structuur te krijgen, een beetje vetachtig (ik denk niet dat het met kokosmeel beter zou gaan, niet geprobeerd ook). Voeg toe:
  • rauwe cacao naar smaak, bijv. 1 eetlepel*
  • een zoetmiddel: voorgeschreven is uiteraard stevia e.d., maar ik heb palmsuiker gebruikt, ruim 1 eetlepel
  • 2 eetlepels kokosolie
  • Laat doordraaien tot alles goed gemengd is.
Doe in een bakje of schaaltje, het liefst flexibel (bijvoorbeeld een siliconen vorm), en zet in de koelkast tot het hard is geworden. Je kunt het er nu makkelijk uitduwen (ik had het in een glazen schaaltje gedaan, dat kwam er op een gegeven moment ook wel makkelijk uit, maar dat ging wel minder praktisch). 

Het staat in het boek bij de snacks, maar het kan natuurlijk bij elke S-maaltijd worden gegeten. Als je een zoetmiddel met koolhydraten gebruikt (zoals kokosbloesem- of palmsuiker), natuurlijk geen grote hoeveelheden nemen.

*met de smaak kun je eindeloos variëren: wat dacht je van fudge die smaakt naar citroen, of naar pepermunt?

Geen opmerkingen: