woensdag 24 december 2014

Frisse drank (FP)

Een drank die onder THM-ers heel erg populair is, is Good Girl Moonshine (GGMS). Het recept hiervan staat niet in het boek, maar wel op de officiële THM website. Het is een drank waar je de hele dag van door mag drinken, heerlijk fris en eventueel gezoet met het zoetmiddel van je voorkeur.

Het officiële recept mixt dit: 1 tot 2 eetlepels appelazijn, 1 theelepel gemberpoeder, stevia en/of erythritol, water en ijsblokjes, samen een liter.

Ik heb dit uitgeprobeerd, maar omdat gemberpoeder niet oplost, blijft dit ofwel in de fles achter, of in je glas, of in je mond, dat vind ik niet prettig. Toen ik hierover een vraag stelde op de facebookpagina van THM, kreeg ik van diverse kanten verschillende adviezen. De minst bewerkelijke hiervan heb ik uitgeprobeerd: met fijngesneden verse gember, en dat bevalt me stukken beter! Andere opties waren: verse gember laten trekken in kokend water, gember met een staafmixer vermalen met wat water).

Op internet kun je vele voordelen vinden van appelazijn. Het schijnt de stofwisseling te stimuleren en zorgt ervoor dat je minder trek hebt. Mijn appelazijn bevat sulfiet, vast niet zo gezond. Ik ben dan ook aan het proberen om zelf appelazijn te maken, maar dat duurt een poosje (de schillen en klokhuizen staan sinds gisteren onder water - het duurt een paar weken totdat het eerst is gaan gisten (dan heb je appelcider), en het vervolgens steeds zuurder wordt).

Verse gember is vast ook gezonder dan gemberpoeder! Ik kocht een vrij klein stuk gemberwortel bij de Chinese toko, hij kostte 28 cent (bij de supermarkt zag ik later een twee keer zo groot stuk voor 1,69). Met dit stuk heb ik heel veel plakjes, dus ik ben dik tevreden!

Frisse drank (FP)

  • doe 1 tot 2 eetlepels appelazijn in een fles (ik doe 1, en dan gebruik ik géén zoetstof)
  • snijd een paar plakjes verse gemberwortel fijn en doe erbij - de smaak trekt in de koude vloeistof
  • voeg eventueel stevia en/of erythritol toe (mij niet gezien, de héle dag lurken aan een fles met nepsuiker?)
  • evt. ijsblokjes, vul aan tot 1 liter
  • dop erop, goed schudden, klaar

Geen opmerkingen: