zondag 28 december 2014

Iced frappa (FP)

Dit recept staat in het boek als een S/E/FP, maar volgens mij blijft het sowieso binnen de grenzen van een FP. Het is een populair recept onder THM-ers, waar het fat stripping frappa heet, niet zo raar want het recept bevat vrijwel geen calorieën uit koolhydraten of vetten.

Zelf gebruik ik wel (rauwe) melk. Er zit maar 120 ml van in, dat komt overeen met 5,4 gram koolhydraten en een onbekende hoeveelheid vet, die afhangt van of ik de  melk heb afgeroomd of niet. Of het lekker is? Bij ons thuis zijn de meningen daarover zeer verdeeld. De zoon die normaal gesproken eiwitpoeder neemt voor het sporten (hij is 22), vindt daarvan de smaak overheersen, en dat is hem tegen gaan staan. Een andere zoon die mocht proeven (hij is 5), vindt het niet lekker. OK... en ik? Ik vind het helaas lekker. Helaas, omdat ik liever niet elke keer stevia wil gebruiken, omdat ik daar geen zekerheid over heb. En eiwitpoeder vind ik gewoon niet natuurlijk genoeg. Juist die eiwitpoeder maakt dat het een enorm luchtige massa wordt, die enorm vult.
De stijging in bloedsuiker door de vloeibare koolhydraten uit de koemelk kan nooit veel zijn (hierover schrijf ik binnenkort een blogje). Ik voel me  niet schuldig!

Het is niet goed om dit al te vaak te doen in plaats van een maaltijd, omdat je eigenlijk toch alleen maar wat eiwit binnenkrijgt en je toch heel vol voelt. Geen groente, geen 'echt' eten. Maar als ontbijtshake (bij uitzondering?) of een flinke snack tussendoor voor sommige mensen vast een uitkomst!

 Iced frappa (FP)

  • doe 120 ml (= 1/2 cup) ongezoete amandelmelk (of rauwe koemelk) in een keukenmachine of goede blender (hij moet ijsklontjes kunnen vermalen). Voeg toe:
  • 120 ml water
  • 1 flinke eetlepel cacao
  • 1/2 theelepel glucomannan (ik gebruik fiberhusk/psylliumvezels)
  • 4 druppels stevia (of zoetmiddel naar keuze, houd rekening met de koolhydraten)
  • mix goed, voeg dan een tray ijsklontjes toe (in het recept 16 tot 20, ik heb er 15)
  • mix door, de ijsklontjes worden fijngemalen
  • voeg een hele schep eiwitpoeder toe en laat de machine verder mixen. Het mengsel verandert in een schuimige massa. 
  • Giet in een groot glas - het volume wordt volgens het recept wel een liter, bij mij iets meer dan een halve liter. Toch nog een hele maagvulling.
Tip: voeg er een zakje oploskoffie aan toe en het is een mokkafrappa.

3 opmerkingen:

hetiszoalshetis zei

Oe, lijkt me zo lekker deze, was hem al tegengekomen.
Mag ik vragen welke eiwitpoeder je gebruikt?
Ik zie er zoveel op internet en ik heb geen idee welke echt goed zijn en welke niet.

Karien zei

Daar durf ik echt geen uitspraken over te doen. Ik las vandaag nog in een boek over natuurlijk eten dat eiwitpoeder gewoon niet goed voor je is. Wil je het toch doen, dan zou ik denken dat een met zo min mogelijk toevoegingen (zoals smaak en zoetstof) het 'beste' is!

hetiszoalshetis zei

Oké, dan kijk ik nog wel ff rond, dankje.