dinsdag 23 december 2014

Mayonaise

Omdat THM erg veel lijkt op Montignac, heb ik een van mijn kookboeken erbij gehaald. Er zijn wel verschillen: Montignac verbiedt eigenlijk alle vetten bij een koolhydraatmaaltijd en andersom, dus dat dieet is moeilijker te volgen: bijv. geen kipfilet op je brood. Ook legt hij niet zo de nadruk op eiwitten bij elke maaltijd en beperkt het aantal koolhydraten niet. Kennelijk werkte dat ook. Van hem moest je 3 uur wachten na een koolhydraatmaaltijd, en 4 uur na een vetmaaltijd. (Ik heb het theorieboek van hem weggedaan, dus bovenstaande doe ik uit mijn hoofd.)

Gelukkig kun je ook nog gewoon je eigen verstand (en rekenmachine) gebruiken, en kun je de Montignac-recepten prima gebruiken voor het afvallen met THM. Zo kom ik aan onderstaand recept van mayonaise, vandaag met succes uitgeprobeerd. Ik gebruikte olijfolie, wat de smaak natuurlijk wel beïnvloedt. En het is nog best lastig om de juiste frisheid te krijgen met citroensap of azijn, maar dat geldt voor alle mayonaise.

Mayonaise maken is  niet moeilijk als je een staafmixer hebt! Een kwestie van 10 seconden en klaar. Heel wat anders dan de uiterst moeilijke bereidingswijze die de deelnemers aan Masterchef Holland vorig jaar moesten doen. Een verschil met het oorspronkelijke recept is dat er bij dit recept een heel ei wordt gebruikt, en niet alleen een eidooier. Hoef je je ook niet meer af te vragen wat je met het eiwit moet doen!

NB in het boek staat een ander recept voor mayonaise, met 1 heel ei, 2 eierdooiers, citroensap, zout, peper en uienpoeder, plus 1/2 cup kokosolie en 1/2 cup olijfolie, en evt. een theelepel Dijonmosterd. Gemaakt in een blender, waarbij je de vetten tijdens het draaien langzaam toevoegt. Kan vast ook.

Mayonaise (S)

Doe 2 dl (olijf)olie in een mengbeker, voeg 1 heel ei toe, peper en zout naar smaak, plus azijn of citroensap (voorzichtig hiermee, je kunt later altijd nog toevoegen).
Zet de staafmixer erin, doe hem aan en trek hem langzaam omhoog. Klaar!

Proeven en evt. verder op smaak brengen. Simpel hoor. Ik vind dit toch heel wat lekkerder door mijn sla dan een vinaigrette van olie en azijn...

Geen opmerkingen: