maandag 22 december 2014

Mini-choco-roomijsjes (S)

mijn 9-jarige zoon heeft zijn nagels niet schoon...

Geïnspireerd op een recept uit het boek van Trim Healthy Mama een supereenvoudig recept voor mini-chocoladeroomijsjes.

Een groot voordeel van zelf melk halen bij de boer is dat je hem ook kunt afromen. Wij roeren de room meestal gewoon door de melk voor het yoghurt maken, maar af en toe halen we de room eraf, bijvoorbeeld om deze overheerlijke mini-choco-roomijsjes te maken. Het recept is geïnspireerd door het boek van Trim Healthy Mama.

Als je het helemaal volgens de THM-methode maakt, bevatten deze ijslollies geen koolhydraten, en alleen maar gezonde vetten. Dan moet je de room en de chocola zoeten met stevia of een ander zoetmiddel zonder koolhydraten (xylitol of erythritol). Ik heb de slagroom gezoet met stevia (zou ik niet meer kopen, maar had ik nog), en de chocola met palmsuiker. Daarom zitten er wel koolhydraten in, maar per stuk natuurlijk nog steeds erg weinig. Houd je het per persoon op minder dan 5 g vet en minder dan 10 g koolhydraten, is het zelfs een FP-recept.

Mini-choco-roomijsjes (S)

  • klop ongezoete room stijf (wij gebruiken room van rauwe melk)
  • zoet met zoetmiddel naar keuze
  • doe in ijsblokjesvorm en vries in, prik er na een half uurtje prikkertjes of lolliestokjes in
  • laat verder invriezen
  • voor de chocola: smelt 4 delen kokosolie met 1 deel (rauwe) cacao. Hiermee bedoel ik het gewicht, dus bijv. 6 g cacao en 24 g kokosolie. Ik heb dit in een kommetje au-bain-marie gedaan. Voeg zoetmiddel naar keuze toe en roer goed (palmsuiker lost hierin niet zo goed op, volgende keer zou ik de palmsuiker denk ik eerst oplossen in een klein beetje heet water.
  • maak alle ijsjes voorzichtig los uit de vorm en dip ze in de chocola. De chocola stolt bijna meteen, wij lieten ze toch nog even wat harder worden in een stuk piepschuim.
  • Doe alle ijsjes in een bakje en zet tot gebruik in de vriezer.