maandag 15 december 2014

Samenvatting Trim Healthy Mama - hoofdstuk 5: in de startblokken

Volgens de twee auteurs zijn de belangrijkste energiebronnen van ons lichaam koolhydraten en vetten. Eiwitten horen bij elke maaltijd, maar daarnaast kies je - om af te vallen - één van de andere energiebronnen. Dus óf eiwitten en koolhydraten, óf eiwitten en vetten. Met zo'n 3 uur daartussen.

Stel je erop in dat je nieuwe ideeën zult moeten omarmen, die verrassend genoeg juist vaak heel oude ideeën blijken te zijn. Veel dieetadviezen van deze tijd gaan in tegen de bijbel, en omdat de auteurs de bijbel erkennen als gezag, worden deze dieetadviezen (bijv. eet geen brood) verworpen.

Je bloedsuiker speelt in het hele verhaal een belangrijke rol. Laag-glycemisch is een belangrijke term, dat wil zeggen dat je bloedsuiker van eten met een lage glycemische waarde niet al te veel stijgt. Het aantal koolhydraten per maaltijd moet ook binnen de perken worden gehouden.

Het is de bedoeling om goede, gezonde voedingsmiddelen te gebruiken: zalm, bessen, noten, zaden, gezuurde melkproducten, kokosolie, eieren, rood vlees, volkoren granen, peulvruchten, fruit en zoete aardappels bijvoorbeeld. En dit totdat je verzadigd bent.

THM is zeker geen magere methode. Vet krijgt de plaats die het verdient. Roomboter is je vriend, sommige mensen moeten heel erg aan dat idee wennen.Vetten maken niet dik, behalve als je ze eet met meer dan een klein beetje koolhydraten.

Koolhydraten worden zeker ook niet vergeten. Als koolhydraten worden afgebroken, komen ze als glucose in je bloed en gaat de bloedsuiker omhoog. Hier komt de insuline in touw. Die zorgt ervoor dat de glucose een plekje in je cellen krijgt. Volgens de auteurs moet je niet al te veel glucose (tegelijk) in je bloed brengen, maar in gezonde hoeveelheden, waarbij je cellen ook de tijd krijgen om de glucose te verbranden en weer 'honger krijgen'.

De theorie achter het hele koolhydraten- en vettenverhaal is best ingewikkeld om uit te leggen. Gelukkig hebben anderen dat al vaak gedaan, het is voor mij eenvoudiger om te verwijzen naar bijvoorbeeld de uitleg hierover van Jenaida van Wijk (ook al vind ik het gebruik van het woord oermens nooit zo leuk, zeker niet uit de mond van iemand die zegt christen te zijn). Ook bij de methode Montignac werden deze voedingsgroepen gescheiden gegeten, en over die methode is ook nog wel het een en ander aan informatie te vinden.

De auteurs introduceren in dit hoofdstuk de benamingen voor hun vet- en koolhydraatmaaltijden:


  • S (van satisfying) - een maaltijd die uit voornamelijk vetten en eiwitten bestaat
  • E (van energizing) - een maaltijd die uit voornamelijk koolhydraten en eiwitten bestaat
Dit is een goed basishoofdstuk. Ik weet niet zeker of alles wetenschappelijk helemaal klopt wat de uitleg over de bloedsuiker en de insuline betreft, maar dat maakt in feite niet zoveel uit. Uit de ervaring met Montignac van mijzelf en vele anderen weet ik dat het helpt om de koolhydraten en vetten te scheiden, en bovendien dat het belangrijk is om op de glycemische index te letten. Grappig genoeg vind ik toch verschillen van inzicht tussen Montignac en THM (waarbij ik zelf Montignac eerder zal geloven), maar daarover meer in de hoofdstukken dat dit aan de orde komt. 

1 opmerking:

hetiszoalshetis zei

De wetenschap maakt me niet zoveel uit eerlijk gezegd, als de kilo's maar verdwijnen ;-)

Het klinkt echt interessant, ik zal eens kijken of ik het boek misschien aan kan gaan schaffen.