donderdag 18 december 2014

Samenvatting Trim Healthy Mama - hoofdstuk 9: E-maaltijden

De E staat hier voor Energizing; in een E-maaltijd eet je koolhydraten met eiwitten, en groente. Denk hierbij aan volkoren granen, bonen, bepaalde knolgroente en natuurlijke suikers in fruit (fructose).

In het hoofdstuk wordt een hele theorie uitgelegd over het hormoon glucagon, vetopslag en de invloed van de eiwitten daarop. Ik ben er niet zeker van of het zo werkt als zij zeggen (ik heb al 20 jaar een zoon met diabetes en heb vrij veel gelezen over insuline, glucagon etc. en dit komt bij niet bekend voor), maar dat wil niet zeggen dat het in de praktijk niet zou werken om een soortgelijke maaltijd te eten, als je wilt afvallen!

De eiwitten in een koolhydraatmaaltijd bestaan uit magere vleessoorten omdat de maaltijd minder dan 5 g vet mag bevatten, maar bijv. kipfilet is nog altijd goed. en de niet-vette vissoorten zoals tonijn, zalm of een witte vissoort. Magere zuivelproducten kunnen ook: magere kwark, La vache qui rit light (stukjes kaas), magere yoghurt of kefir.

De auteurs stellen wel een limiet aan de hoeveelheid netto koolhydraten: zij vinden 45 gram koolhydraten voldoende.

Aan elke E-maaltijd wordt één theelepel van een goede vetsoort toegevoegd, dat heeft volgens Serene en Pearl een gunstig effect op de stijging van de bloedsuiker.

Als koolhydraatbron is de gewone aardappel uitgesloten van deelname. De glycemische index van aardappels is gewoon te hoog. Ben je op gewicht, dan zou je één kleine aardappel kunnen nemen. Neem in plaats hiervan bijv. een zoete aardappel (op een vetvrije manier gaargemaakt), met een klein beetje boter, en daarnaast sla met bijv. tonijn.

Fruit kan worden gegeten als een E-snack (je eet om de 3 uur ongeveer, dus je hebt tijd voor minstens één tussendoormaaltijd), of als een dessert bij en E-maaltijd. Neem je fruit als snack, dan wordt aangeraden om ook wat eiwitten te eten (appel met pindakaas schijnt een bekende snack te zijn in Amerika). Niet een te grote portie fruit, en bananen komen er bekaaid vanaf: als je graag wilt, eet dan een halve banaan.

Brood is een E-maaltijd bij uitstek: brood van ontkiemd meel of zuurdesembrood (2 sneden maximaal), met bijvoorbeeld sla, kipfilet en light mayonaise (of 0% yoghurt of magere kwark).

Popcorn als snack is prima volgens Pearl en Serene, natuurlijk zonder vet gepoft (bijvoorbeeld in een bruin papieren zakje in de magnetron), zie de pagina 'Maaltijdvoorbeelden uit het boek'.

De lijst van E-ingrediënten zoals in het boek is gepubliceerd, staat op de pagina 'S, E, FP en co'.

Voor de volledigheid nog een keer:
Een goede E-maaltijd bestaat uit eiwitten, 10 tot 45 gram koolhydraten (netto), en maximaal 5 gram vet.

Dit hoofdstuk zorgde voor kromme tenen bij mij vanwege de keuzes: wel light producten, maar geen banaan, nogal natuurlijk! Toch zullen veel mensen blij zijn met deze mogelijkheden, iedereen heeft zo de kans om zijn eigen weg te vinden. Misschien wil je toch bepaalde dingen uitproberen? 
Over de maximale hoeveelheid koolhydraten heb ik ook mijn twijfels: 45 gram is wel erg weinig, als je één E-maaltijd per dag neemt, is dit toch wel een low-carb dieet. En ik neem gerust een hele banaan bij mijn broodje!

1 opmerking:

hetiszoalshetis zei

Mooi, bedankt maar weer! Je bent er wel druk mee zo Karien, al dat typen.

Maar 45 gram KH is wel weinig inderdaad, ik denk niet dat ik daar op kan leven (beetje overdreven he..haha ;-) )
Ik denk dat ik toch meer neig naar de 80 gram ofzo, dat vind ik al niet veel.
Light ben ik ook niet zo voor eigenlijk maar ja, als ik wil afvallen moet ik toch es iets doen denk ik.