zaterdag 20 december 2014

Samenvatting Trim Healthy Mama: hoofdstuk 11 t/m 14: aandachtspunten

In hoofdstuk 11 wordt in 10 bladzijden nog eens uitgelegd welke maaltijdsoorten er zijn: S, E, S helpers, Crossovers en FP. Je mag helemaal zelf weten welk type maaltijd je wanneer neemt, als je maar zorgt dat er 2,5 uur, liever nog 3 uur, tussen de maaltijden zit. En zolang je maar niet doorslaat naar een kant en alleen maar S-maaltijden of E-maaltijden eet.

Mensen die vroeg opstaan, hebben misschien wel behoefte aan zes kleinere maaltijden, terwijl anderen met drie genoeg hebben. Wacht niet tot je extreem honger hebt, de kans van overeten is dan te groot. Een prettig gevoel van trek is OK.

Hoofdstuk 12 benadrukt dat je deze manier van eten met het grootste gemak je leven lang kunt volhouden, dit in tegenstelling tot vele andere diëten.

In hoofdstuk 13 laten Serene en Pearl zien dat het plan prima in te passen is in het leven van drukke moeders. Het is niet altijd gewenst om hetzelfde te eten als het gezin, je hebt meestal ook niet evenveel  beweging ... en de leeftijd is verschillend. Maar met een paar handige kneepjes kun je eenvoudig iedereen tevreden stellen.

Een vrij groot deel van het hoofdstuk wordt gewijd aan tips hoe je je manier van eten kunt handhaven als je uit eten gaat: een S-maaltijd is dan vaak handig, vlees met groente. Je kunt misschien vragen om extra groente in plaats van de frites of rijst. Als dessert suggereren Pearl en Serene een kop koffie (met ongezoete slagroom), waarin je dan je eigen meegebrachte stevia doet. Of misschien heb je thuis een heerlijk S-dessert gemaakt, en kun je dat nemen zodra je thuiskomt... Als drank zou je thee of koffie kunnen bestellen, of bronwater met citroen. Maar cola light is volgens dit boek ook prima, maar niet perfect.

Verder staan er specifieke tips in voor Mexicaanse, Chinese, Italiaanse en Indiase of Thai restaurants.
Ook worden er tips gegeven voor meeneemlunches, het meest verwijzingen naar recepten verderop in het boek, meestal met ingrediënten die niet in de Nederlandse winkels te vinden zijn, en in geen geval een gevulde broodtrommel zoals in Nederland gewoon. Wat dan wel? Pearl geeft haar man mee: Low-carb pitabrood met veel groente en vlees, en flinke hoeveelheden salade (hoe dat lekker blijft in de door haar genoemde bruin papieren zak is me een raadsel). Serene maakt de lunch de avond van tevoren, en doet die in trommels met aparte vakjes voor low-carb brood en vulling. Of ze maakt een soep en geeft die mee in een thermoskan.

Je kunt voor jezelf uitmaken in hoeverre en hoe vaak je wilt smokkelen (cheaten): bijv. op verjaardagen, of met andere feestdagen. Of gewoon als je daar zin in hebt. De zussen gaan daar elk op hun eigen manier mee om, leuk om te lezen. Een goede tip als je het spoor helemaal verlaten hebt: 'back on track is only one meal away'.

In hoofdstuk 14 wordt een heel aantal maaltijden besproken die op de juiste of juist niet op de goede manier samengesteld zijn. De juiste heb ik op de pagina 'Maaltijdvoorbeelden uit het boek' gezet, de verkeerde  natuurlijk niet.

1 opmerking:

hetiszoalshetis zei

Ik wil dit toch eens uit gaan proberen.
Maar daar moet ik dan eerst wel voorbereidingstijd voor nemen zodat ik me er op in kan stellen. Als ik klakkeloos begin gaat het mis.