maandag 22 december 2014

Samenvatting Trim Healthy Mama: hoofdstuk 15: dorst!

De auteurs waarschuwen ernstig voor de gevolgen van zoete drankjes, inclusief vruchtensap en wortelsap. Vloeibare koolhydraten gaan volgens hen regelrecht de bloedbaan in en zorgen voor gewichtstoename. Dit komt mede doordat er geen vezels in deze drankjes zitten, die de bloedsuiker minder snel hadden kunnen laten stijgen.

Bijgevolg is er weinig te koop wat goedgekeurd kan worden. Gelukkig is er stevia (en xylitol en erythritol), waarmee je bijvoorbeeld zoete ijsthee kunt maken, aldus Pearl en Serene.

Koffie en thee worden goedgekeurd. Er is zelfs een heel verhaal over de voordelen van espresso, aan mij niet besteed: ik houd gewoon niet meer van koffie de laatste tijd! Je kunt je koffie drinken met room of halfvolle room tijdens een S-maaltijd, of met wat melk of amandelmelk (of zwart) bij een E-maaltijd. Geen creamer!

Rauwe, volvette melk komt er bekaaid vanaf. Niet dat het niet goed zou zijn, het probleem is dat het voor volwassenen die willen afvallen niet goed is, omdat het koolhydraten en vetten combineert in een vloeibare vorm. Kinderen mogen volop melk drinken.
Het wordt een ander verhaal als je de melk afroomt, en die room vervolgens verdunt met water. Dan krijg je een 'melk' zonder koolhydraten, die je kunt gebruiken om bijv. smoothies mee te maken.

Ongezoete amandelmelk kun je vrijwel overal voor gebruiken (en dit is vrij eenvoudig zelf te maken, ook van andere soorten noten kun je melk maken). Deze melk past bij alle soorten maaltijden, omdat er vrijwel geen koolhydraten en vetten in zitten.

Ook van lijnzaad schijnt er melk verkrijgbaar te zijn.

En dan is er nog ongezoete kokosmelk. Misschien niet lekker om puur te drinken en het bevat wat meer vet. Daarom past kokosmelk bij een S-maaltijd. Het is trouwens heerlijk om bepaalde gerechten.

En wijn? Best gezond op z'n tijd! Houd je ook van een biertje, probeer dan een low-carb bier te pakken te krijgen.

Ik weet het nog niet met xylitol, stevia en erythritol. Ik heb er zeer positieve en zeer negatieve dingen over gelezen. Sowieso ben ik niet gewend aan zoete drankjes, en dat verandert niet door dit dieet. Ik drink graag thee, water met of zonder koolzuur, en tegenwoordig drink ik de wei van de uitgelekte yoghurt bij het brood. Af en toe een ander smaakje aan de thee, en dan ben ik dik tevreden. Op dit moment ben ik ook begonnen om kombucha te maken, een gefermenteerde drank van thee, maar die is nog niet klaar op moment van schrijven.

Geen opmerkingen: