dinsdag 23 december 2014

Samenvatting Trim Healthy Mama: hoofdstuk 16 en 17: budgettips en basisvoedingsmiddelen.

Gezond eten kan best prijzig uitvallen, zeker als je het vergelijkt met goedkope maagvulling als wit brood, macaroni en snoep, maar als je je gezondheid op langere termijn ernaast legt, valt het misschien best mee!

Gelukkig kun je kiezen voor goedkopere opties, zoals gedroogde bonen. Zowel Pearl als Serene hebben hiervan een voorraadje in huis, die ze een nacht weken en de volgende dag gaarkoken. De bonen gaan in de koelkast, en als een van de kinderen trek krijgt, mag hij of zij een portie bonen opbakken en het zelf op smaak brengen. Je kunt voor jezelf bijvoorbeeld een lunch maken van een cup gare bonen en een blikje tonijn (op water). Met gesneden ui en sla wordt het een heerlijke salade.

Linzensoep is een ander budgetvriendelijk maaltijdidee.

Pearl en Serene geven ons - in dit geval misschien eerder de Amerikaanse lezeressen - het advies om wild te kopen bij jagers in de buurt, die het vlees misschien redelijk goedkoop verkopen.

Misschien is er een boerderij in je omgeving waar je vlees van grasgevoerde koeien kunt kopen (ik heb er laatst een gevonden, daar halen we inmiddels 20 liter melk per week, en ik kan er redelijk goedkoop aan gehakt komen als er een koe is geslacht). Als je echt een beperkt budget hebt en supermarktvlees koopt, dan doe je er volgens Serene en Pearl goed aan om het vet van het vlees uit te laten lekken, omdat daar de hormonen in zitten.

Ik denk er sterk over om een kippenhok in onze tuin te zetten met een aantal legkippen erin. Met een haan erbij heb je al snel goedkoop scharrelkippenvlees, al ben ik er lang niet zeker van dat onze kinderen dat zullen willen eten... Maar gezonde eieren heb je dan in elk geval wel!

De auteurs willen een paar uitzonderingen maken. Ze adviseren biologische sla te kopen, omega-3 eieren, en weg te blijven van blik'voer' waar BPA's in (kunnen) zitten. Kijk bij vleeswaren uit voor de toevoegingen, en als je zalm koopt: het liefst wild gevangen. Yoghurt altijd ongezoet kopen. Het zoetmiddel kun je zelf thuis toevoegen

In hoofdstuk 17 wordt een vrij uitgebreide lijst gegeven met voedingsmiddelen die de basis vormen voor een gezonde leefstijl. Voor elk voedingsmiddel worden de grote gezondheidsvoordelen breed uitgemeten, die ga ik niet overnemen (eventueel kun je op internet zelf wel achterhalen wat gezondheidsmensen hierover te zeggen hebben):

  • zalm, het liefst wild gevangen (zalm uit blik is OK), eet bij voorkeur een paar keer per week vis
  • bessen, inclusief aardbeien en frambozen (misschien een goed idee om in je tuin te laten groeien!)
  • omega-3 eieren (zo 'scharrel' mogelijk)
  • stevia
  • xylitol en erythritol
  • gefermenteerde voeding zoals yoghurt, kefir en zuurkool 
  • noten, zaden en pitten
  • lijnzaad, vooral blond lijnzaad
  • pinda's
  • quinoa
  • hennepzaad (dat is dus niet het gedeelte van de plant waar drugs van worden gemaakt)
  • chiazaad
  • kokos (en dan het liefst zo: KOKOS) in alle vormen: geraspt, meel, pasta, kokosolie
  • rode palmolie (om in te bakken, maar ze waarschuwen al wel voor de nogal sterke smaak)
  • chana dahl (babykikkererwten, gedroogd, ontvliesd en gespleten)
  • eiwitpoeder*
  • edelgistvlokken
  • glucomannan, een bindmiddel dat nauwelijks koolhydraten bevat
  • konjac noedels
  • xanthaangom
Niet in huis halen: 
  • agavesiroop
  • honing (behalve rauwe honing, alleen voor medicinale doeleinden dus in kleine hoeveelheden en voor mensen die niet hoeven af te vallen)
  • kokosbloesemsuiker of palmsuiker (is beter dan suiker, maar beïnvloedt nog steeds je bloedsuiker. Je kunt het in kleine hoeveelheden gebruiken als je doel in zicht begint te komen)
  • kunstmatige zoetstoffen zoals aspartaam
*Het verbaast mij dat de auteurs zo leunen op eiwitpoeder! Ik kan daar niks natuurlijks aan vinden, hoewel ze hun keus verdedigen door een eiwitpoeder te kiezen dat geen toevoegingen bevat en op een verantwoorde manier is gemaakt. Het is natuurlijk wel een makkelijke manier om eiwitten aan welke maaltijd dan ook toe te voegen.

Het boek staat vol recepten die een of meerdere van bovenstaande aanbevolen ingrediënten gebruiken. Vooral zoete dingen zoals pudding en smoothies. Het grappige is dat je een decadente levensstijl kunt aanhouden en toch daarbij afvallen (vandaar het succes van het boek?), maar NATUURLIJK hoef je geen van bovenstaande dingen in huis te halen, al is het alleen al vanwege de prijs. 
De afweging die de auteurs maken, leunt heel zwaar op het aantal koolhydraten en de glycemische index. Gebruik je zelf liever andere ingrediënten zoals een ander bindmiddel, dan kun je dat best doen, alleen moet je rekening houden met een andere hoeveelheid koolhydraten. Dat wil echter nog niet zeggen dat het niet binnen een E- of S-maaltijd past!

2 opmerkingen:

hetiszoalshetis zei

Nutritional yeast is hetzelfde als edelgistvlokken Karien. Ik heb ze eigenlijk altijd wel in huis als smaakmaker ergens door. Is lekker!

Karien zei

Ha, bedankt! Ik ga het erbijzetten.