zaterdag 3 januari 2015

Appelazijn maken

De ellende van gezonder willen eten, is dat je er steeds meer achterkomt dat je steeds minder dingen kant en klaar wilt kopen. Appelazijn bijvoorbeeld: die kon ik goedkoop bij de supermarkt kopen, maar daar blijkt sulfiet in te zitten als conserveringsmiddel. Zwavel dus, een door de overheid goedgekeurd conserveringsmiddel van gedroogd fruit (het zit vaak ook in wijn). Maar over zwavel kun je ook heel veel negatieve informatie vinden...

Nu wil ik niet beweren dat je alles wat de overheid goedkeurt maar moet vermijden, ook niet het tegendeel, je moet gewoon je eigen weg volgen. Voor mij is de financiële kant daarbij heel erg belangrijk. Dus toen ik erachter kwam, dat je supergoedkoop je eigen appelazijn kunt maken, was dat een kolfje naar mijn hand.

Appelazijn wordt veel geadviseerd aan mensen die willen afvallen of in het algemeen gezond willen zijn. Je kunt zelfs capsules met appelazijn kopen. Zelf heb ik het in huis als ingrediënt voor de glutenvrije broodjes die ik voor mijn dochter bak, en sinds kort drink ik het met water en gember als frisse drank (een officieel THM-recept).

Gelukkig kun je makkelijk recepten vinden voor appelazijn, en kan het op verschillende manieren. De voor mij allergemakkelijkste manier staat hieronder, wil je meer lezen, kijk dan hier en hier. Laatstgenoemde geeft onderaan haar blog trouwens ook nog een link naar het zelf maken van azijn van ander fruit!

Appelazijn

Schillen en klokhuizen van een paar appels (ik gebruikte Elstar), liefst biologisch - water

De appels worden natuurlijk voor het schillen gewassen. Doe de schillen en klokhuizen (ik gebruikte een appelboor, zo zat er ook nog wat vruchtvlees bij) in een pot en doe hier zoveel water bij dat de schillen onder staan. Zet er bijv. een klein kommetje op om de schillen onder water te houden, en dek de pot af met een lapje stof met een elastiekje erom. Zo kan er zuurstof bijkomen.

Zet ergens neer bij kamertemperatuur en wacht (niet in direct zonlicht, ik had hem op de schouw staan). De suikers uit de appel worden eerst omgezet in alcohol (dan heb je cider!), maar omdat er zuurstof bij kan komen, wordt de alcohol vervolgens omgezet in azijn. Ruikt het niet meer naar alcohol, maar wel zuur, zeef dan de schillen en klokhuizen eruit. Bij mij vond ik het na negen dagen voldoende zuur ruiken. Volgens het ene recept is het nu klaar om gebotteld te worden (in een fles gedaan) en vervolgens gebruikt, volgens het andere recept moet het nog 4 tot 6 weken staan om te rijpen.

Laat je het lang genoeg staan, dan wordt er een 'moeder' gevormd vergelijkbaar met de zogenaamde scoby in gefermenteerde thee, kombucha. Met die moeder kun je nieuwe azijn maken met appelsap, maar ik denk dat het net zo eenvoudig is om gewoon een aantal schillen in de week te zetten!



Geen opmerkingen: