dinsdag 27 januari 2015

Gesprek op Facebook over sneller afvallen

In de Facebookgroep Trim Healthy Mama - whole foods style 'ontmoette' ik gisteren een gedreven vrouw, die zich net zo graag in alles rondom eten en afvallen verdiept als ikzelf. Zij beantwoordde een vraag van mij over waarom ik toch zo'n moeite met het afvallen had, en hieruit ontspon zich een heel virtueel gesprek. Hieronder zal ik het weergeven.

Ik: Goedemorgen dames, heeft iemand van jullie ook problemen met gewichtstoename bij het eten van E- en S-maaltijden op een dag? Heb je een Fuel Cycle gedaan, en hielp dat?

Zij: Lees bladzijde 112 van het boek.

Ik: het kan zijn dat ik  niet genoeg calorieën heb binnengekregen zodat mijn lichaam in de survivalstand komt te staan. Ik probeer meer te eten en de calorieën bij te houden. Mijn gewicht gaat op en neer. Ik denk erover om een Fuel Cycle te doen, ook al wordt het in het boek aangbevolen om dat pas na 3 maanden te doen bij hardnekkige stilstand.

Zij: Mijn gewicht stuitert ook op en neer. Dat is normaal. Neem je maten op. Ik verloor nul pond in twee weken tijd, maar ik raakte wel anderhalve inch kwijt op mijn dijen!

Ik: Ik neem elke paar dagen de maat. Dat is inderdaad een betere manier om te weten te komen of er vooruitgang is. Gelukkig gaat het daar langzaamaan beter, hoewel ik het echt niet leuk vind dat mijn gewicht omhoog gaat.

Zij: Het boek zegt dat de beste en snelste manier om gewicht te verliezen is om twee S-dagen te doen, gevolgd door een E-dag en dan herhalen. Daarna een FP-dag inlassen. Als je op één dag wisselt tussen E- en S-maaltijden, verlies je wel gewicht, maar gaat het langzamer.
Mijn gewicht schommelt 1,5 tot 2 kilo omhoog en omlaag, maar elke keer als ik weer in een nieuw dal kom, noteer ik dat!

Ik: Dat is toch niet de Fuel Cycle? Dat is toch drie S-dagen, daarna twee FP-dagen en dan twee E-dagen? En het zou moeten helpen als je een lange tijd op een plateau zit toch?

Zij: Het is helemaal niet de Fuel Cycle. Bij de Fuel Cycle mag je geen kaas, noten etc. Dit is gewoon een andere manier van het gebruik van S en E.

Ik: Aha, dank je wel!

Zij: Maar wat het volgens mij doet, is je lichaam in een staat van ketose brengen (dat is goed). Twee dagen lang koolhydraten beperken helpt bij het verbranden van het opgeslagen vet.
De meeste mensen switchen op één dag van S naar E en andersom, omdat dat makkelijker is, ze kunnen dan gewoon kiezen wat ze op dat moment willen. Plus dat deze informatie verstopt zat in een hoofdstuk genaamd "you won't miss it out". Ik heb het de eerste vier maanden niet gezien.

Ik: Ik zou het hele boek opnieuw moeten lezen. Daar heb ik niet zo'n zin in vanwege een aantal onregelmatigheden in de theorie erachter, maar wat jij zei over ketose klopt volgens mij wel.

Zij: Als je minder dan 60 g koolhydraten per dag eet, blijft je lichaam in een staat van ketose, dus als je iets wilt tellen, tel dan je koolhydraten.

Ik: Dat bedoel je toch niet voor E-dagen?

Zij: Nee, als je op één dag meerdere soorten maaltijden eet, en je wilt in ketose blijven, eet dan niet meer dan 60 g koolhydraten totaal.
Dus als je één E-maaltijd eet, houd dat onder de 45, maar let dan op wat je bij de S-maaltijden eet. Bij S-maaltijden is normaalgesproken 10 g koolhydraten toegestaan, maar als je 10 g koolhydraten bij je andere maaltijden en snacks hebt, raak je uit de ketose, daarom waarschuwen ze tegen frankenfoods in de fuel cycle.

Ik: Ja, en uitkijken voor de koolhydraten in de yoghurt en kwark! In kwark zitten 5,5 g kh per 100 g, daar moet je wel aan denken!

Zij: Precies! Daarom zei ik dat het beter is om koolhydraten te tellen.
Lees over ketose, bestudeer het proces en raak beter geoutilleerd om je gewichtsverlies te managen. De wetenschap klopt, ons lichaam is heel goed geschikt om vet als brandstof te gebruiken, maar het wil het liever niet... Ketose is de toestand waarin je wilt zijn als je gewicht wilt verliezen. Te veel glycogeen saboteert of vertraagt onze inspanningen om ons lichaamsvet kwijt te raken, er is een balans en je hebt koolhydraten nodig om die te bereiken, de goeie, en in de juiste hoeveelheid.

Ik: Waar heb je gelezen over 60 g koolhydraten per dag? Ik heb gelezen dat je moet beginnen met minder dan 20 g koolhydraten!

Zij: Ik zal kijken of ik het artikel opnieuw kan vinden. Natuurlijk is het zo dat hoe minder koolhydraten je eet, hoe meer ketonen je lichaam maakt. Hij legde uit dat het lichaam zelf meer dan 60 gram koolhydraten nodig heeft voor hersen- en lever/nierfuncties. Boven de 60 is er geen ketose omdat het de koolhydraten/glycogeen gebruikt voor de belangrijkste organen. Blijf onder de 60, er komt een ketose, en je lichaamsvet wordt omgezet in ketonen en gebruikt voor je organen.

Ik: OK, ik geloof je! Het is zo leuk om mensen te ontmoeten die even geïnteresseerd zijn in gezondheid en voeding!

Zij: Ik ben een nerd, gefascineerd door deze dingen!

Ik: Ja, ik ook. Bij mij was het alleen het lezen van boeken voordat internet bestond, en ik dacht dat ik alles al wist. Nu ben ik opnieuw begonnen om overal op internet te lezen, en ik leer zoveel meer! Het beste wat ik heb geleerd is dat het lichaam lastig te begrijpen is.

Zij: Ik kan er wat naast zitten in mijn weergave of uitleg van ketose, maar ik absorbeerde het als geheel, en het was totaal geloofwaardig. Natuurlijk is het mooie van THM dat het strict beperken van koolhydraten niet redelijk is of levenslang vol te houden. Ik denk dat het de mensen leert om evenwicht te vinden zonder er al te diep verder op in te gaan. Het geeft je genoeg informatie om op eigen houtje verder informatie te zoeken, en dan zie je het doel van hun fuel cycle.

Ik: Dat is het mooie van Facebook, andere mensen brengen je op nieuwe ideeën. Ik googlede ketose en 60 g koolhydraten en kreeg een hele serie hits die ik ga onderzoeken. En nu wil ik wat rustige tijd (ondanks mijn gezin van 11 personen) om dit allemaal te lezen!

Zij: Dat kan ik begrijpen. Mijn huis van acht personen is op dit moment vol met schoolwerk. 

Ik: Hier is het nu tijd om avondeten te maken voor mijn gezin. Dank je voor deze leuke conversatie!

Zij: Graag gedaan.

Een poosje later:

Ik: bedoelde je deze site: Metabolism and ketosis?

Zij: JA, dat is 'm! Wat vind je ervan?

Ik: Ik denk dat deze auteur zou zeggen dat je de koolhydraten over de dag moet verdelen, maar dat is natuurlijk niet de manier waarop wij het met THM doen. Zou jij denken dat het het best is om een E-ontbijt te hebben en de rest van de dag S, of andersom? Ik denk dat dit invloed zou moeten hebben op de stofwisseling, om het grootste deel van de koolhydraten in de ochtend of juist de avond te hebben.

Zij: Denk eraan dat de auteurs van THM op bladzijde 112 zeggen dat de snelste manier om gewicht te verliezen is om twee S-dagen te laten volgen door een E-dag. Dat zouden dan twee dagen van ketose en vet verliezen zijn en een pauze om glycogeen aan te vullen, dan twee dagen vet verliezen etc.

Ik: OK, ik moet dat eerst maar gewoon uitproberen dan.

Zij: THM suggereert zelfs om twee E-dagen per week te hebben. Ik ben zelf aan het experimenteren om te kijken wat bij mij het beste werkt. Ik probeer hele dagen van één soort brandstof: SSE, SSE, en daarna voeg ik een FP-dag tussen: SSFPE, dat is in essentie dezelfde basis als fuel cycle.
En onthoud dat zelfs als je een THM S-dag doet, je de mogelijkheid hebt om tot 50 gram koolhydraten te eten en nog steeds een S-dag en in ketose.
Een S-maaltijd kan tot 10 g koolhydraten hebben: drie maaltijden, drie snacks, technisch gesproken kun je dan 60 g koolhydraten hebben, maar dan zou je alle toegestane koolhydraten ook echt eten. Dit kun je heel eenvoudig wat terugschroeven en betere resultaten krijgen. En het verminderen van frankenfoods, zoals de low-carb tortillas en andere opties met wat meer koolhydraten, is een andere makkelijke manier om uit je plateau of gebrek aan ketose te raken.
En zoals hij zei: vochtinname is vooral belangrijk in ketose om de overtollige ketonen uit je lichaam kwijt te raken.

Ik: Wauw, wil je mijn persoonlijke encyclopedie worden?

Zij: :-)

OK, dat was echt een leuk gesprek. Ik ga het ook echt proberen, maar ik ben toch wat sceptisch over de ketose en de noodzaak daarvan. Natuurlijk kun je er complete boeken over kopen en die zijn erg overtuigend, maar ik lees ook dat het ongezond is. Lastig om het niet te weten. Als ik er echt beter van afval, dan ben ik best bereid om een poosje zo te eten, laat ik het gewoon uitproberen!

3 opmerkingen:

hetis zoalshetis zei

Goed om te lezen dit Karien!
Dus SSESSEFP en dan weer hetzelfde opnieuw. En goed letten op de KH.
Maar ketose lees ik inderdaad ook niet altijd iets goeds over, je moet er mee oppassen las ik ergens, kan gevaarlijk zijn. Al weet ik niet meer waarom dat gevaarlijk kan zijn.
Leuk hoor, weer iets geleerd. Die groep waar jij zit heb ik me gemeld maar denk dat ze het niet gezien hebben. Wacht al een paar dagen.

Karien zei

De beheerster van de groep is heel druk bezet. Ze kijkt niet elke keer, ik krijg ook pas na een paar dagen antwoord als ik iets vraag. Dus, wie weet!

hetis zoalshetis zei

Oké, dankje, fijn dat ik dat weet, dan hoef ik nog niet ongeduldig te worden ;-)