maandag 5 januari 2015

Kai Si Ming (S) - gehakt met witte kool

De kool wordt in dit gerecht 45 minuten gekookt! Daardoor is hij heerlijk zacht. Geen idee hoe het zit met de voedingswaarde, maar in elk geval gaat het er op deze manier bij mijn kinderen wel in (en die zijn niet zo makkelijk met groente!).
Onderstaand recept komt uit het boek Trim Healthy Mama, de enige wijziging die ik heb gedaan is de edelgistvlokken pas na het koken toevoegen (omdat anders de vitamines eruit verdwijnen). O ja, ik liet ook het vet gewoon aan het gehakt zitten. Volgens de auteurs van het boek zitten er antibiotica in het vet van niet-biologisch vlees, als je dat afgiet, ben je de antibiotica kwijt. Geen idee of dit klopt, ik kan er op internet niets over vinden.
Gebruik zoveel gehakt en zoveel kool als je wilt, hieronder zet ik neer hoeveel ongeveer gegeten wordt door vier van mijn gezinsgenoten.

plaatje van internet

Kai Si Ming (S)

500 g gehakt - 1/2 witte kool of groene kool
- 1 ui - zout - peper - edelgistvlokken - cayennepeper - sojasaus (ketjap of een gezondere soort)

  • Bak het gehakt rul in een grote pan.
  • Snijd of schaaf de kool fijn, snijd ook de ui in dunne ringen.
  • Als het gehakt rul is gebakken, voeg de kool en ui toe, deksel op de pan en een paar minuten laten slinken.
  • Toevoegen: 1/2 tl zeezout, zwarte peper, cayennepeper en een scheutje sojasaus.
  • Voeg ook 2 cups water (of half water/half bouillon) toe.
  • Deksel op de pan, aan de kook brengen en 30 tot 45 minuten laten sudderen onder af en toe roeren. Ik laat het toch liever niet zo lang koken! Ik vind tussen 20 en 30 minuten voldoende.
  • Voeg op het eind 1 el edelgistvlokken toe.

Geen opmerkingen: