zaterdag 24 januari 2015

Oei!

Ik ben nou eenmaal iemand die ervan houdt om mijn nek uit te steken. Deze week is dat - wat THM betreft - behoorlijk afgestraft. Wel jammer, maar ook heel leerzaam - je leert er de mensen van kennen, en vooral ook hoe je zelf niet wilt zijn.

Nadat ik behoorlijk veel had gelezen over glycemische index en glycemische lading, dacht ik dat het misschien leuk was om hierover contact te zoeken met de schrijfsters van het THM-boek. Het voegt namelijk echt iets toe aan het begrip over voeding, en ik dacht dat zij er wel in geïnteresseerd zouden zijn.

Eerst schreef ik een persoonlijk bericht op de Facebook-pagina van Pearl. Omdat ik op Facebook geen vriend van haar persoonlijk ben, kwam het bij haar in de map met overige berichten te staan, waar ze het misschien niet heeft gezien. Ik kreeg in elk geval geen antwoord. Ik schreef er trouwens niks bijzonders in het bericht, alleen dat ik het leuk zou vinden om persoonlijk contact te hebben over de inhoud van haar boek.

De tweede stap was het schrijven van een soortgelijk bericht via de officiële website van THM. Daar staat een mailadres voor als je een vraag aan de auteurs persoonlijk wilt stellen. Hierop kreeg ik geen antwoord.

Omdat ik het echt graag kwijt wilde, stuurde ik een tijdje later een iets meer gedetailleerde brief via dezelfde website. Ik had van een andere Facebook-gebruiker gehoord dat zij wel altijd snel antwoord kreeg, dus probeerde ik het gewoon nog een keer. Deze keer kwam mijn mail terug met de mededeling dat mijn IP-adres op de zwarte lijst stond. Hm... apart!

Daarna publiceerde ik het hele verhaal als een brief in een lange post op de Facebookpagina van THM. Als een open brief, zonder daarin mijn twijfels over bepaalde dingen te uiten, er stond eigenlijk alleen in dat het misschien een goed idee was om ook rekening te gaan houden met de glycemische lading. Dit bericht stond een paar dagen op de site, maar verdween natuurlijk steeds weer snel naar onderen. Ik kreeg er positieve reacties op van mede-Facebooksters, maar niet van een van de auteurs.
Ten einde raad besloot ik een van de zgn. admins van de site te vragen om mij te helpen om e.e.a. onder de aandacht van de auteurs te brengen.
En dat was dan het einde van mijn lidmaatschap aan alle Facebook-groepen die aan de officiële THM gerelateerd zijn. Ik ben - zonder enige waarschuwing of bericht - zomaar eruitgegooid. En dat terwijl ik er geen idee van had dat ik  mijn nek aan het uitsteken was!

Gelukkig is er nog de Facebook-groep Whole Foods Style, vooral opgericht voor mensen die liever geen stevia, erythritol of xylitol als zoetmiddelen gebruiken, maar wel honing of palmsuiker. Het is dus duidelijk geen officiële THM-site, en ik heb inmiddels wel waarschuwingen gezien van THM tegen deze groep. Helemaal onnodig, want waar gaat het nou helemaal over? Ook deze mensen scheiden vetten van koolhydraten, en ook deze mensen vallen af. Bovendien is er in deze groep een veel warmere sfeer, ik voel me er veel beter thuis. Het is alleen een veel minder druk bezochte pagina, dus met minder ideeën en juich-mededelingen.

Ik vind het allemaal heel jammer en onnodig. Ik vond het erg leuk om in de (officiële) groep ideeën voor recepten te zien, geholpen te worden bij bepaalde keuzes en soms ook zelf mee te helpen. En het stimuleert heel erg om steeds de voor/na-foto's te zien van mensen die echt enorm zijn afgevallen. Ik had een lidmaatschap aangevraagd voor de groep die speciaal is opgericht om mensen die de Fuel Cycle willen doen aan ideeën te helpen, maar daar ben ik dus niet meer toegelaten.
Het meest verdrietige vind ik wel dat het christenen zijn die zo handelen. Zo zou ik zelf nooit bekend willen worden!


4 opmerkingen:

hetis zoalshetis zei

Ach hé, wat vervelend zeg!
Het is toch niet erg als er meegedacht wordt lijkt me.
En om er zo op te reageren dat ze je er uitgooien zonder ook maar enige mededeling is wel heel bijzonder.

Natasha zei

Wat vervelend voor je. Als er veel geld mee gemoeid gaat, dan worden helaas ook christen meer daardoor geleid. Ik hoop dat je wel door gaat met je blog, vind het super leuk. Ik heb ook een groot gezin, 6 jongens waar van ass heeft, dus genoeg raakvlakken om je andere blog te lezen. Ben wel benieuwd trouwens wat voor een korreltjes je zoon krijgt van de homeopaat.
Groetjes Natasha

Karien zei

Hoi Natasha,

Het zou niet helpen om te vertellen welke korreltjes de homeopaat had voorgeschreven, want dat is nou juist de clou van de homeopathie: ze zoeken een medicijn dat bij de persoon past, en niet bij een specifieke ziekte of probleem. Hetzelfde medicijn doet dus bij een ander iets heel anders.

Karien zei

Bedankt trouwens voor je leuke reactie!