woensdag 7 januari 2015

Oost-Afrikaanse Curry (S)

Dit gerecht staat in het THM-boek als lunch. Ik heb hem vandaag gegeten en ik vond het heerlijk! Ik had rode palmolie gekocht bij de toko (dat is ook een goede oliesoort, al heb ik inmiddels ook gelezen dat de fabricage ervan schadelijk is voor het milieu en dat je het daarom niet zou moeten eten...) en de combinatie van het geheel smaakte naar meer. Ik had wel door willen eten toen het op was, maar na een minuut of tien voelde ik toch wel dat ik voldoende had gehad en kon ik het makkelijk redden tot het volgende eetmoment drie uur later.

Update: inmiddels heb ik het gerecht voor meerdere personen bij ons thuis gemaakt, maar ik was de enige die het lekker vond. Dat komt door de rode palmolie, daar blijken toch maar weinig mensen van te houden, in elk geval bij ons thuis!

Oost-Afrikaanse Curry (S)

2/3 van een blikje wilde zalm (ongeveer 150 gram) - een flinke handvol spinazie of bijv. boerenkool - 1 flinke eetlepel rode palmolie - zout, cayennepeper, kerrie, evt. edelgistvlokken

  • Was een flinke handvol spinazieblaadjes (ca. 100 gram), snijd ze fijn en doe ze in een koekenpan waar een deksel op kan, met het aanhangende water. 
  • Verhit tot het borrelt, doe het deksel erop en laat zachtjes slinken.
  • Voeg de zalm (inclusief bot) toe, de palmolie en zout, peper en kerrie naar smaak
  • Meng alles en verhit door en door.
  • Voeg evt. de edelgistvlokken toe.
Rode palmolie geeft een bijzondere smaak. Sommige mensen houden er niet van, maar ik wil dit gerecht vaker eten! De bereidingswijze is anders dan in het boek. Zij vinden het nodig om de spinazie in een keukenmachine fijn te snijden. Kan natuurlijk ook, maar dan heb je wel veel afwas! 

1 opmerking:

hetiszoalshetis zei

Rode palmolie heb ik wel van gehoord maar zelf niet in huis.
Misschien eens proberen.