maandag 5 januari 2015

Over zonnebloemolie en meer

Tegenwoordig gebruik ik geen zonnebloemolie meer, ook geen slaolie of arachide-olie. Wel olijfolie, kokosolie en roomboter. Waarom? In de zomer van 2014 kocht ik het boek "Your Personal Paleo Code" van Chris Kresser en probeerde de paleo-leefwijze uit. Binnen de kortste keren had ik geen last meer van allerlei pijntjes die ik daarvoor wel had, bijv. ik had een gevoelige blaas en moest echt regelmatig aan de cranberrycapsules om te voorkomen dat ik alweer een ontsteking kreeg. Dat verdween allemaal, maar natuurlijk kan ik niet precies aanwijzen welk aspect van de paleo-adviezen daarvoor verantwoordelijk was. Dat zijn kort gezegd: gebruik alleen goede vetten, gebruik géén suiker (ook geen granen trouwens), en gebruik géén zuivel.
Inmiddels gebruik ik wel weer zuivel (maar dan alleen van rauwe melk), en granen (maar dan op de goede manier bereid, dus geweekt en/of gefermenteerd). De gevoelige blaas heeft zich nog niet gemeld, dus ik concludeer voorzichtig even dat het waar is wat ik heb gelezen, dat te veel omega-6 vetzuren (en die zitten dus in zonnebloemolie en zo) ontstekingsbevorderend zijn.

Nu durf ik hier geen stelligheden te beweren. Ik ben geen voedingskundige, heb al mijn informatie ook alleen maar van internet en uit boeken, maar ik heb ook mijn gezonde verstand, en probeer zo goed als mogelijk een goede weg te vinden op gebied van gezond leven. Ik zal hieronder een paar links geven naar websites die dit ondersteunen.

De eerste is in het Nederlands, dat leest wel zo makkelijk. De site is van een vrouw die tot huisarts is opgeleid, en nu een 'lifestyle' praktijk heeft met het 'oerdieet' als richtlijn. Ze geeft veel informatie op haar website. Over zonnebloemolie en andere vetten kun je hier lezen. Ze schrijft over linolzuur - het is handig om in je achterhoofd te houden dat dit een omega-6-vetzuur is.
NB ze schrijft dat er geen plantaardig vet bestaat, behalve kokosolie en palmolie. Dat wordt niet verder uitgelegd. Ik zou zeggen dat zonnebloemolie, olijfolie, walnotenolie etc. ook plantaardig te noemen zijn. De olie wordt immers gewonnen uit de zaden of olijven. Ik vind dit niet duidelijk genoeg. Gelukkig zijn er meer websites, zoals in de volgende alinea beschreven:

De schrijver van het bovengenoemde boek, Chris Kresser, heeft ook een website. Daarop staat ontzettend veel informatie, ook over vetten. Hij schrijft dat de mensheid in zijn pure vorm (zoals er nu ook nog 'in het wild levende' stammen zijn vrijwel geen ziektes kennen. Het woord 'welvaartsziekte' is natuurlijk ook  niet uit de lucht gegrepen. Hij geeft de schuld van al deze narigheid vooral aan de huidige voeding, en misschien heeft hij nog gelijk ook. Wat ik aan zijn site en boek vooral prettig vind, is dat het gedegen onderbouwd is met allerlei wetenschappelijk onderzoek.

Maar goed, nu de zonnebloemolie en zo. Op deze pagina (even doorscrollen naar het kopje "Industrial seed oils: unnatural and unfit for human consumption) legt Chris Kresser uit dat de gemiddelde consumptie van geraffineerde olie (zoals zonnebloemolie) de laatste honderd jaar enorm gestegen is. Hij geeft ook een mooi tabelletje waarin je kunt zien hoeveel omega-3 dan wel omega-6 er in een aantal oliesoorten zitten. Volgens hem zou de verhouding tussen die twee bijna gelijk moeten zijn, maar de allermeeste mensen krijgen tot 25 keer zoveel omega-6 olie binnen als omega-3. 
Waarom is dat nou zo erg? Omega-6 vetzuren zijn volgens vele bronnen ontstekingsbevorderend. Een kleine hoeveelheid hebben we nodig, maar een teveel is niet goed! In dit artikel lees ik dat je ongeveer 0,5% van je caloriebehoefte aan linolzuur (omega-6) nodig hebt als het gaat om gewone dierlijke vetten, en slechts 0,12% als het om vetten uit de lever gaat.

Chris schrijft nog veel meer interessants op bovengenoemde pagina's, maar we stappen even over naar een serie van drie artikelen waarin hij nog meer over deze vetsoorten schrijft. Het eerste staat hier. In dit artikel legt hij uit dat omega-3-vetzuren uit vis vele malen makkelijker door het lichaam op te nemen zijn dan omega-3 uit plantaardige bronnen, zoals lijnzaad en walnoten.
In het tweede artikel gaat het om de juiste verhouding tussen deze twee soorten vetzuren (eet je meer omega-6? Eet dan ook meer omega-3).
In het derde artikel probeert hij een advies te formuleren hoe je tot de juiste balans komt.

Het gaat dus veel verder dan alleen de vraag of je wel of geen zonnebloemolie moet gebruiken. Het is ook een reden om vlees te eten (dat wel!) van dieren die grasgevoerd zijn bijvoorbeeld. Het vlees bevat gewoon andere vetzuren! Hetzelfde geldt voor eieren. Ooit gehoord van omega-3 eieren? Dat zijn eieren van kippen die gezond hebben gegeten en niet alleen maar graan, maar ook bijv. groentesoorten (échte scharrelkippen, die in je tuin los lopen, eten ook onkruid en gras).

Zelf word ik van zulke artikelen heel onrustig. Ik krijg er het gevoel van dat ik het nóóit goed kan doen! Gelukkig kunnen we wel stappen in de goede richting zetten.

Geen opmerkingen: