donderdag 8 januari 2015

Peanut squares (S)

In de THM Facebookgroep had ik het recept voor 'peanut squares' langs zien komen, met heel veel positieve reacties. Hoewel het mij een vreemde combinatie leek - pindakaas in de roomkaas - probeerde ik het toch uit.
Eerlijk gezegd vind ik het na het eten nog steeds een vreemde combinatie. Maar de bodem was lekker, en je kunt ook andere smaakcombinaties verzinnen. Eigenlijk is het niets anders dan een Mon Chou-taart, waarin de suiker vervangen is door zoetstof en er geen fruit wordt gebruikt.

Pinda-roomkaas-dessert (S) - 6 porties

1/2 cup amandelmeel - 1/4 cup gehakte droog geroosterde pinda's - 2 à 3 eetlepels gesmolten roomboter - evt. zoetmiddel naar keuze (ik gebruik het liefst wat palmsuiker*)
1 pakje Philadelphia roomkaas naturel - 1/3 cup pindakaas - 90 ml slagroom - zoetmiddel naar keuze

De bodem: meng amandelmeel, pinda's (ik heb ze zelf geroosterd in de koekepan en vervolgens gehakt) met de gesmolten boter en evt. het zoetmiddel. Doe dit in een vorm (bijv. zes eenpersoons siliconen bakvormpjes) en bak dit 10 minuten op 175 graden. Laat afkoelen.

Sla de slagroom stijf. Meng in een andere kom de roomkaas met de pindakaas en het zoetmiddel (ik deed 4 eetlepels palmsuiker) en roer tot het helemaal zacht is. Meng met de geklopte slagroom, verdeel over de afgekoelde bodems en laat in de koelkast opstijven.


Niet ontzettend lekker door de pindakaas, maar sommige van mijn kinderen vonden het heerlijk. Het is in elk geval heel lastig te geloven dat je hiermee kunt afvallen - toch is het zo. Ik heb expres een dubbele portie genomen als flinke tussendoormaaltijd, en de volgende ochtend was ik 2 ons afgevallen. 
Twee dagen later heb ik het recept aangepast omdat ik een zoon met pinda-allergie heb. Geen pinda's door de bodem, maar kokosmeel, en in plaats van pindakaas een hoeveelheid citroenessence. In plaats van Philadelphia gebruikte ik goedkope roomkaas, maar die werd in de koelkast niet weer hard. De smaak op zich vond ik zelf veel lekkerder dan met pindakaas.

*zoetmiddelen zijn een heikel punt als het over gezondheid en afvallen gaat. Iedereen moet daar voor zichzelf uitmaken welk zoetmiddel te gebruiken als je dit soort recepten wilt maken. THM beveelt xylitol, erythritol en stevia aan. Hierover kun je zowel positieve als negatieve informatie vinden, allebei erg overtuigend. Ik gebruik heel soms stevia, maar liever gebruik ik een natuurlijker suiker met een lage glycemische waarde, zoals palmsuiker. Nog goedkoop (bij de toko) bovendien!

5 opmerkingen:

hetiszoalshetis zei

Dit lijkt mij nou echt heerlijk maar ik ben wel een pindakaasfan, dat scheelt misschien?

hetis zoalshetis zei

Is het eigenlijk wel nodig om de bodem te bakken vroeg ik me af?

Karien zei

Even gebakken amandelmeel is wel lekkerder dan ongebakken. Zelfde met pinda's. Maar voor de gezondheid is het niet nodig volgens mij!

hetiszoalshetis zei

Oké, dankje.

hetis zoalshetis zei

Heb ze gemaakt gisteravond, zonder te bakken.
Ik vindt ze heerlijk!