donderdag 15 januari 2015

Pindakaasmuffin (S)

Deze pindakaasmuffin kun je eten als stevig dessert na een S-maaltijd, maar natuurlijk ook als S-snack. En waarom niet als ontbijt? Helaas heb ik  niet opgeschreven waar ik het vandaan had en kon het ondanks verwoed googlen ook niet meer terugvinden. Geen credits dus aan een eerdere-hands-auteur.
De hoeveelheden zijn een beetje raar, maar het is de helft van het oorspronkelijke recept, en de Amerikanen gebruiken nu eenmaal graag cups...

Hoewel veel websites lyrisch zijn over broodjes, muffins en koek gemaakt van amandelmeel, is het toch altijd een beetje (te) droog om er echt een blijvertje van te maken. Ik vond het leuk om uit te proberen, heb er een met mijn kinderen gedeeld, en eet de andere twee zelf op, maar ik betwijfel of ik er ooit een herhaling van maak.

Pindakaasmuffin - 3 stuks (S)

  • Doe in een kom: 40 ml pindakaas (2 eetlepels plus 2/3 eetlepel)
  • 1 ei
  • 2 el roomboter
  • 1/2 cup amandelmeel
  • 2 eetlepels palmsuiker (ik heb hem fijner gemalen in de koffiemolen) 
  • je kunt ipv palmsuiker ook stevia gebruiken (dan heb je vrijwel geen koolhydraten) - of aanvullen met stevia als je het nog niet zoet genoeg vindt
  • 1 tl bakpoeder (gezeefd als er klontjes in zitten)
  • 2 el water
  • 2 el cacaonibs (die heb ik toevallig laatst bij de Action gekocht)
Roer alles goed door elkaar, verdeel over 3 grote koppen en zet elk van de koppen 1 minuut in de magnetron op vol vermogen. Het stond er bij dit recept niet bij, maar het moet wel gek gaan als je dit niet in de oven kunt bakken, mocht je liever niet met een magnetron werken: 10-15 min. op 175 graden.
Laat afkoelen, eet bijv. met een flinke toef (ongezoete of met zoetstof gezoete) slagroom en wat cacaonibs.

Geen opmerkingen: