woensdag 14 januari 2015

Supergezond of 'normaal' - of zelfs 'maakt me niet uit als het maar lekker is' THM

Mensen die dit blog volgen, merken dat ik keuzes maak die niet veel mensen maken: zelf zuurdesembrood bakken, rauwe melk gebruiken etc. Hoewel de methode Trim Healthy Mama dit soort keuzes wel aanmoedigt, is het niet verplicht.

In het boek staan veel recepten die ikzelf niet vaak zal maken. Sommige misschien één keer, om het uit te proberen, bijv. de Light versie van La vache qui rit.
Gekochte varianten van zuivel zul je hier niet vaak aantreffen, omdat ik liever mijn eigen zuivelproducten gebruik. Andere THM-ers maken juist heel veel gebruik van zuivelproducten met een verschillend vetpercentage.

Ik ben ervan overtuigd dat als het je alleen om het afvallen gaat, je kunt volstaan met het scheiden van de koolhydraten en de vetten - met de kanttekening dat je de glycemische lading van de koolhydraten in de gaten moet houden. Dat zou dus heel goed kunnen met gewoon gekocht volkorenbrood.
Als je naar de Methode Montignac kijkt, zijn er zelfs geen beperkingen aan het gebruik van koolhydraten, als je maar producten met een lage glycemische index gebruikt. (Bij THM is de richtlijn maximaal 45 g koolhydraten per E-maaltijd.) Er zijn veel mensen die vele kilo's zijn afgevallen met de Montignac-methode. Dat zou een bewijs kunnen zijn dat je het niet zo strict zou hoeven nemen met het aantal koolhydraten.

Zelf reken ik nooit de glycemische lading van mijn E-maaltijden uit. Ik eet mijn zelfgebakken brood met een dun laagje roomboter en zelfgemaakte kipfilet-vleeswaar of zelfgemaakte pindakaas, neem mijn fruit soms bij die maaltijd, en drink - als ik het heb - een glas wei. Iemand anders zou misschien (volkoren) brood uit de winkel eten, ook met een dun laagje roomboter en misschien een magere vleeswaar, en drinkt daar een glas karnemelk bij. Of eet een schaaltje magere kwark of yoghurt met fruit. Er zijn vele combinaties mogelijk, natuurlijk kun je bijna oneindig uitbreiden met groente/rauwkost.

Een van de grootste 'voordelen' van THM is het gebruik van zoetmiddelen die geen calorieën opleveren: stevia, xylitol en erythritol. Doordat dit de smaak van suiker geeft, maar geen koolhydraten zijn, kun je dit goed combineren met vet: roomboter, roomkaas, slagroom etc. Er zijn dan ook heel veel recepten te vinden van desserts, koek en gebak die binnen de THM-grenzen vallen. Als je deze zoetmiddelen wilt gebruiken, kun je veel kanten op, zonder dat je je schuldig hoeft te voelen!

Als je graag meer ideeën wilt voor 'normale' Hollandse maaltijden: ontbijt, lunch of diner, kun je dat hieronder in de reacties zetten, of als je een bepaalde wens hebt voor eten waarvan je een THM-versie wilt. Dan zal ik kijken of ik daar iets bij kan vinden, zodat je kunt afvallen op een manier die bij jou past.

2 opmerkingen:

hetiszoalshetis zei

Ik ben nu zo half half al begonnen Karien.
En niet strikt THM. Maar ben al 2 kilo kwijt nu!!

Ik heb momenteel geen speciale vragen. Ben ook bij de FBgroep van THM inmiddels. Zag je al ergens voorbij komen daar ;-)

Karien zei

Wat leuk, succes gewenst!!