dinsdag 6 januari 2015

Tomatensoep (S)

In het THM-boek staat een recept voor een tomatensoep die lijkt op een in Amerika verkrijgbare soep in blik (Campbell's), vandaar de oorspronkelijke titel: Just like Campbell's. De soep is op basis van 'tomato sauce', wat ik heb geïnterpreteerd als zijnde gezeefde tomaten. Door de room (en kaas) wordt het een S, maar het kan ook prima zonder room en kaas als een FP-snack bijvoorbeeld. Dan kun je er ook brood (E) bij eten. Veelzijdig dus. Op Facebook had ik een aantal positieve reacties gezien, dus probeerde ik deze gemakkelijke soep:

Tomaten-(crème)-soep (S)

250 ml gezeefde tomaten - 200 ml water of kippenbouillon - 2 tot 4 eetlepels room - stevia - zout - peper - evt. cayennepeper - evt. geraspte kaas

Verhit alles samen, behalve de kaas, strooi die over de hete soep.

Een andere optie is om het zoetmiddel weg te laten en de soep te kruiden met wat edelgistvlokken en Creoolse kruiden*.

*Creoolse kruidenmix kun je zelf maken met een (Engels) recept dat ik hier vond. Gebruik je het vaker, dan is het zeker een optie om zelf een potje samen te stellen. Er zit in: 2 delen uienpoeder, 2 delen knoflook, 2 delen oregano, 2 delen basilicum, 1 deel tijm, 1 deel zwarte peper, 1 deel witte peper, 1 deel cayennepeper, 5 delen paprikapoeder en 3 delen zout.

Deze soep vond ik zelf niet zo erg lekker. Ik heb op mijn andere blog een keer een recept geplaatst van tomatensoep die ook op basis van gezeefde tomaten is gemaakt, die vonden wij stukken lekkerder, waarschijnlijk door de azijn en ketjap. Wij geven waarschijnlijk gewoon de voorkeur aan een zoetzure smaak. Ketjap past natuurlijk officieel niet in het THM-dieet, maar van zo'n klein scheutje heb je per portie nooit een grote hoeveelheid koolhydraten, ik kies er daarom voor om wel ketjap te gebruiken. Maar je kunt natuurlijk ook suikervrije sojasaus kopen (kikkoman). Hoewel gezondheidsexperts soja afraden, is sojasaus gemaakt van gefermenteerde sojabonen en dat kan dan weer wel. Toch prettig om te weten. 

Wil je van het andere recept een E-soep maken (dus zonder vet), dan moet je natuurlijk geen boter gebruiken om uien in te fruiten. De makkelijkste methode is natuurlijk gewoon de ui helemaal weglaten, dan heb je een soortgelijk resultaat als hierboven, maar je kunt de ui ook gaarkoken in de soep. De suiker kan worden vervangen door stevia (goedgekeurd door THM) of bijv. palmsuiker, dan voeg je wat koolhydraten toe. De hoeveelheid suiker blijft binnen de perken van een S-maaltijd, dus die kun je ook gebruiken als je er een S-soep van maakt, met een scheutje room erin.

Geen opmerkingen: