donderdag 29 januari 2015

Voor wie werkt THM niet?

Facebook is een raar iets. Zo zit je in een groep, zo word je er zonder enige vorm van uitleg uitgesmeten, en zo zit je er weer in. Tja, ik ben ook niet voor één gat te vangen! Gewoon met een andere naam een nieuw Facebook-account opgericht en hallo, daar ben ik weer (dat zei ik er natuurlijk niet bij...). Het grote voordeel is bovendien dat ik nu niet op mijn 'eigen' Facebook bijna alléén maar posts van THM zie, mijn eigen vrienden komen weer bovendrijven. Als ik inspiratie wil of bij wil lezen, log ik één keer per dag in op het andere account. 

De reden dat ik dit wilde doen, is dat ik graag in de groep voor langzame afvallers (Turtle group) wilde. En dat lukte in één keer. Daar viel ik met mijn neus in de boter: een lang bericht aan alle leden van de groep dat er besloten was om alle posts die te maken hadden met een ander dieet, al of niet in combinatie met THM, te schrappen. Ze waren nog wel zo aardig om dit te melden, zodat iedereen de posts die ze nog wilden bewaren, nog snel even kon kopiëren. 
Dat wekte mijn belangstelling. Er werd namelijk veel geschreven door mensen die het gewoon niet lukte om af te vallen met de THM-regels, maar wel als ze het in combinatie deden met het JUDDD-dieet, dat nota bene in het boek op een positieve manier wordt genoemd.

Gelukkig bestaat er buiten de THM-gecontroleerde en gecensureerde Facebook ook nog zoiets als gewoon internet, en googelde ik snel wat informatie bij elkaar. Dit bracht mij op een Amerikaans blog. De vrouw die dit schrijft, vertelt dat THM voor haar niet goed werkt. Het is haar zelf niet zo goed duidelijk waarom niet, maar gelukkig had ze nog een alternatief: JUDDD. Dit is een dieet waarbij je steeds een dag superweinig eet (bijv.  minder dan 500 calorieën), en de volgende dag gewoon. Ik zie er heel veel succesverhalen van, maar dat is bij elk dieet het geval. Hierbij worden dus niet de vetten en koolhydraten gescheiden gegeten. Over JUDDD heb ik nog niet veel gelezen, maar ik houd het zeker in mijn achterhoofd voor de tijd dat het afvallen echt langdurig lastig blijft gaan (voorlopig geloof ik nog in het principe van THM, mede door het succes van Montignac, maar ik raak er wel meer van overtuigd dat er mensen kunnen zijn voor wie het gewoon minder goed werkt.

Via dit blog kwam ik weer op een ander blog, van de Amerikaanse Karen.  Zij was van Weight Watchers overgestapt naar Trim Healthy Mama, maar in de genoemde link legt ze uit waarom zij na een maand of negen toch weer terug is gegaan naar Weight Watchers. En verdedigt ze het slechte (ongezonde) imago van de WW. Bij haar lag het er vooral aan dat bij THM geen hoeveelheden worden gegeven ("je mag onbeperkt skinny chocolate eten" bijvoorbeeld). Dat resulteerde er bij haar in dat ze gewoon geen houvast had, en te veel calorieën at. Het puntensysteem van de WW helpt haar veel beter om binnen de grenzen te blijven, en haar before/after-foto's zijn overtuigend bewijs.

Zo. Weer wat geleerd. 

1 opmerking:

hetis zoalshetis zei

Ja joh, bij de één werkt dit, bij de ander dat.
Dus JUDD is eigenlijk net als 2/5.
Daarbij eet je 2 dagen per week max. 500 caloriën, de rest gewoon.