vrijdag 9 januari 2015

WAAROM eiwitten bij elke maaltijd?

Update: inmiddels heb ik een diabetesverpleegkundige gesproken. Dit verhaal is nog niet uit. Het menselijk lichaam blijkt ingewikkelder in elkaar te zitten dan bovenstaand verhaal. Understatement. Zij zal mij informatie opsturen, als ik die heb verwerkt, pas ik dit blogje aan.

Bij THM wordt sterk de nadruk gelegd op eiwitten bij elke maaltijd. Ik was nieuwsgierig naar de reden daarachter,  maar kwam daar in het boek zelf maar niet achter. Er zijn aparte hoofdstukken over koolhydraten en vetten, maar niet over eiwitten. Navraag op Facebook leverde op dat er in de eerste vier hoofdstukken, waar de stereotiepe vrouwen worden besproken, informatie staat.

OK, ik weer aan het lezen. Wat schetst mijn verbazing? De kern van het dieet, de eiwitten waar alles om draait, baseren ze op een stelling die volgens mij helemaal niet klopt! Ik zal hieronder het bewuste stukje vertalen:

"Hoe krijg je te veel insuline? Door te veel koolhydraten te eten. Koolhydraten zijn de belangrijkste voedselgroep die een grote golf insuline stimuleert. De reden is dat koolhydraten omgezet worden in bloedsuiker, en dat veel sneller dan vet en eiwit. Dat op zijn beurt veroorzaakt snelle, grote stijgingen in insuline. Vetten in voedsel hebben heel weinig effect op insuline, maar eiwit veroorzaakt kleine tot middelgrote stijgingen. (Dit op zich is volgens mij waar. met de nuance dat koolhydrten met een lage glycemische index minder snelle stijgingen veroorzaken, maar dat staat verderop in het boek ook.)
Het belangrijke verschil tussen de manier waarop eiwit en koolhydraten de insuline stimuleren is dat eiwit er in het lichaam ook de oorzaak van is om glucagon los te laten, een hormoon dat de meer heftige kanten van insuline helpt tegen te gaan. Glucagon helpt om de stimulatie van vetverbranding door insuline te stoppen.  (Glucagon helps to halt insulin’s stimulation of fat synthesis). Dieren die in een laboratorium injecties met pure glucagon krijgen, komen niet in gewicht aan en verminderen hun voedselconsumptie. Daarom is eiwit zo belangrijk in elke maaltijd. Dit begrip over eiwit zullen we gedurende het boek in je hoofd stampen. Een maaltijd met veel koolhydraten en weinig eiwit zal je insuline laten stromen zonder het buffer-effect van glucagon.”

Ik snap er niks van!! Zij zeggen dat als je eiwit eet, dat er dan glucagon vrijkomt in je lichaam, dat er vervolgens voor zorgt dat de insuline geen vet opslaat. Volgens mij geeft je lichaam glucagon vrij als de bloedsuiker te laag is, zodat er opgeslagen suikers vanuit de lever en de spieren in de bloedbaan komen. Dit zal volgens mij niet gebeuren als je een koolhydraatmaaltijd eet, daarvan gaat je bloedsuiker echt niet omlaag.

Als iemand geen insuline heeft, zoals een diabetes-1 patiënt, en je spuit niks, dan torent de bloedsuiker. Ik ken dat van dichtbij, onze oudste zoon kreeg diabetes-1 toen hij bijna 2 was. Als je dit simuleert door pure glucagon in te spuiten, dan torent je bloedsuiker ook. Wat gebeurt er dan? Je hebt geen trek en je valt kilo’s af. Ik ben bang dat ze de verkeerde conclusies trekken uit een vast wel goed uitgevoerd wetenschappelijk onderzoek.

OK. Werkt het THM-dieet dus niet? Jawel, het werkt! En als je bij elke maaltijd eiwitten eet, dan helpt dat ook om langer verzadigd te blijven. En inderdaad, als je ervan uitgaat dat je per kilo lichaamsgewicht één gram eiwit per dag moet eten, dan is dat best veel, en is het best slim om dit over alle maaltijden te verdelen. Maar de drang om toch alsjeblieft elke maaltijd te baseren op eiwitinname, begrijp ik niet.

Ik ga hier dus heerlijk los mee om. Heb geen eiwitpoeder in huis gehaald om maar bij elke maaltijd of tussendoortje eiwitten toe te voegen. Ik vind eiwitpoeder verdacht, er zijn vast goede soorten, maar die vind ik weer véél te duur. 
Zolang mijn weegschaal zo blijft meewerken, vind ik bovendien dat ik dit prima kan verdedigen!

Mocht iemand meer inzicht hebben in de werking van glucagon dan ik (via behandelend arts/diabetesverpleegkundige/diabetesvereniging en Wikipedia verkregen), dan zou ik graag meer willen leren!


2 opmerkingen:

Anoniem zei

Misschien vind je daaromtrent info op het diabetesforum. Je kan je gratis registreren om je vragen op het forum te zetten en gegarandeerd krijg je antwoord. (www.diabetesforum.be)

liesbet

Karien zei

Dank je wel voor de tip Liesbet. Ik heb een mail gestuurd met het hele verhaal aan het Diabetes Fonds in Nederland.