zaterdag 10 januari 2015

Wat je wel - of juist niet - over ingrediënten wilt weten.

Er zijn zoveel ingrediënten waarmee 'iets' is of zou kunnen zijn. Denk alleen al aan het verschil tussen gewone en biologische groente. Zelfs water ontkomt niet aan kritiek: veel mensen gebruiken gefilterd water. In dit blogje zal ik bijhouden over welke ingrediënten je eventueel extra zal willen nadenken. Misschien wil je het helemaal niet weten? Prima! Daarom wil ik het ook niet bij elk recept apart zetten, het afvallen zelf is er volgens mij niet van afhankelijk of je nu rauwe cacao of gewone Van Houten gebruikt. En ook niet of je je kraanwater filtert. De punten hieronder komen allemaal voort uit mijn eigen zoektocht naar wat gezond is en wat niet, waar ik probeer een evenwichtige beslissing te nemen, waarbij ik er ongetwijfeld af en toe naast zal zitten.

NB: onderstaande zijn mijn eigen gedachten, geconcludeerd uit wat ik heb kunnen vinden. Het is in geen geval gebaseerd op eigen wetenschappelijk onderzoek. Baseer je eventuele keus dus niet op mijn 'expertise'!

Cayennepeper:
Cayennepeper schijnt ongelóóflijk goed te zijn! Ik heb gelezen van mensen die een hartaanval voelden opkomen, een flinke schep cayennepeper naar binnen werkten (met vocht waarschijnlijk), en ze waren weer gezond. Helaas, met cayennepeper uit de supermarkt werkt dit  niet. Door de productiemethode verdwijnen de meeste gezonde eigenschappen. Je kunt de echt goede cayennepeper wel kopen, maar niet bij de meeste supermarkten.
Ik heb gewone cayennepeper. Hopelijk krijg ik geen hartinfarct.

Cacao:
De cacao uit de gewone pakjes in de winkel - en dan bedoel ik uiteraard de ongezoete versie - is weliswaar lekker, maar bevat volgens meerdere bronnen maar weinig bijzondere voedingswaarde. Anders is het met de zogenaamde rauwe cacao, dat op een andere manier geproduceerd wordt, waardoor alle goede voedingsstoffen behouden blijven.
Ik heb beide soorten in huis.

Lijnzaad:
Er zijn twee soorten lijnzaad: gewoon bruin lijnzaad en blond lijnzaad. In veel recepten wordt blond lijnzaad gebruikt, dat heeft een mildere smaak, maar in principe kun je deze twee gewoon uitwisselen. Om er meel van te maken, heb ik een (goedkope) koffiemolen in huis.
Maak geen meel van tevoren, want eenmaal gemalen, oxideert het meel en gaat de kwaliteit snel achteruit.

Palmsuiker:  zie zoetmiddelen.

Stevia: zie zoetmiddelen.

Water:
Met kraanwater kán er wat mis zijn. Water in Nederland wordt door verschillende bedrijven gewonnen, soms uit grondwater, soms komt het ergens anders vandaan. In Amerika wordt er - denk ik - wat vaker chloor aan het water toegevoegd dan hier, ik kom tenminste in Amerikaanse recepten het uitdrukkelijke advies tegen om water dat voor consumptie bedoeld is, te filteren.
Of dit in Nederland ook nodig is, is maar de vraag. Op de website van je eigen watervoorzieningsbedrijf kun je informatie vinden over het water dat uit je kraan komt. Of er kans is op resten van antibiotica of chloor bijvoorbeeld. Nu weet ik ook wel dat je niet alles moet geloven, maar dat geldt voor beide fronten. Bedenk wel dat als je een filter koopt, je met eventuele negatieve elementen ook alle positieve mineralen uit het water filtert.
Wij filteren het water thuis niet.

Zoetmiddelen:
Palmsuiker: palmsuiker wordt gewonnen uit de kokospalm. Het wordt wel eens door elkaar gehaald met kokosbloesemsuiker, waardoor informatie zoeken verwarrend kan zijn. Beide soorten hebben een lage glycemische index (35), waardoor het meestal een prima zoetmiddel is, in elk geval als je er niet al te veel van gebruikt. Eén eetlepel palmsuiker heeft een glycemische lading van 2.5. Veel mensen zullen aan de smaak moeten wennen.
Omdat palmsuiker heerlijk goedkoop is (bij de toko), en vanwege de glycemische index natuurlijk, gebruik ik het vaak als ik een zoetmiddel nodig heb. In de hazelnootcruesli valt de smaak niet op, ik denk door het roosteren van de hazelnoten. 

Stevia: stevia is in opkomst. Het is een min of meer natuurlijk zoetmiddel, immers het wordt gewonnen uit een plantje. Je kunt het plantje zelf ook kopen en de blaadjes laten opdrogen en verpulveren. Over stevia heb ik veel gelezen, zowel positief als negatief. In elk geval bevat het geen calorieën. Het is goedgekeurd door voedselkenners die ik hoog in het vaandel heb (zoals Chris Kresser), maar ik heb ook gelezen dat er vrouwen zijn die hun miskramen aan stevia toeschrijven. Kies je voor stevia, koop dan een product dat pure stevia bevat, en niet een klein beetje stevia en ook nog andere zoetmiddelen. De smaak kan tegenvallen, veel stevia heeft een bittere nasmaak.
Ik heb vloeibare stevia in een zo puur mogelijke vorm en experimenteer daar een beetje mee.

Geen opmerkingen: