dinsdag 6 januari 2015

Zelf yoghurt, wei en Griekse yoghurt maken

Voor mijn gezin maak ik graag yoghurt van rauwe melk. Waarom ik voor rauwe melk (ongepasteuriseerd, rechtstreeks van koeien die buiten gegraasd hebben) kies, kun je hier lezen.

Omdat ik het zelf maak, weet ik niet hoeveel vet er in mijn yoghurt zit. Ook niet hoeveel koolhydraten trouwens. Lastig als je deze twee het liefst niet samen eet, omdat je wilt afvallen!
De oplossing hiervoor is de yoghurt te laten uitlekken. De koolhydraten lekken met de wei mee uit de yoghurt, die vanzelf vetter wordt. De meeste eiwitten blijven in de yoghurt zitten, en ook nog een beetje koolhydraten, maar die tel ik (liever) niet mee. Hoe meer de yoghurt uitlekt, hoe minder koolhydraten. Immers, in kaas zit een zo goed als verwaarloosbare hoeveelheid koolhydraten, en kaas is niets anders dan super uitgelekte, en daarna verder geperste, 'yoghurt'.

yoghurt maken

rauwe melk, zoveel liter als je wilt - per liter melk 2 eetlepels yoghurt van eerder gemaakte yoghurt of uit een pak

Verwarm de rauwe melk voorzichtig tot 43 graden Celsius (ik gebruik hiervoor een voedselthermometer, reuze handig! - heb je die niet, dan zou je kunnen proberen de melk zover te verhitten dat je je vinger er een seconde of 7 in kunt houden). Voeg de yoghurt toe en meng goed. Deksel op de pan, en 12 tot 16 uur warm wegzetten. Dat kan bijvoorbeeld in een slaapzak gewikkeld in een (hooi)kist, of in de oven met de ovenverlichting aan. De melk is nu heel dik geworden, als de yoghurt klaar is kun je dat zien doordat de massa loskomt van de zijwand als je de pan schuin houdt. Zet de pan in de koelkast om de yoghurt te laten afkoelen. De yoghurt is nu nog erg 'lobbig', als je daar niet van houdt, kun je de staafmixer erdoorhalen, dan wordt hij ineens best vloeibaar.

Griekse yoghurt maken

Griekse yoghurt is heel simpel uitgelekte volle yoghurt. Uitlekken doe je bijvoorbeeld in een zeef waarin je een grote zakdoek (of een stuk oud overhemd) hebt gelegd. Laat uitlekken tot de gewenste dikte, vang het vocht op, want het vocht is:

wei!

Wei heeft zoveel gezonde eigenschappen, dat je het wel uit je hoofd laat om weg te gooien. Ik tenminste. Omdat wei wel koolhydraten, maar geen vetten bevat, gebruik ik het bijvoorbeeld gewoon als soort 'karnemelk' bij een broodmaaltijd. Ik gebruik het ook als zuur bij het weken van granen, bijvoorbeeld bij havermout. En zo zijn er nog veel meer toepassingen te verzinnen. Je kunt het bijvoorbeeld ook verwerken in limonade voor de kinderen, om dat tenminste iets gezonder te maken. 't Is maar een idee...!

Geen opmerkingen: