donderdag 26 februari 2015

Iced frappa 0 of 160 calorieën

Een iced frappa kun je op heel veel verschillende manieren maken. Bij THM - waar gewone melk verboden is - wordt het gemaakt met een halve cup amandelmelk en een halve cup water als basis, maar toen ik weer (rauwe) melk durfde drinken met het welles-nietesdieet ontdekte ik dat het met een hele cup (240 ml) volle boerenmelk véél lekkerder is!

Op mijn nietes-dagen - waarop ik zo min mogelijk calorieën eet/drink - drink ik inmiddels ook al een iced frappa, maar dan met water (zie recept hieronder). Tot mijn grote  verbazing had de frappa, die eigenlijk uitsluitend uit zwarte koffie en water bestond, een latte-achtige kleur, dat kwam door het schuim dat de blender had gemaakt. Door dat schuim vulde de frappa behoorlijk, en ik heb een hele tijd daarna nog steeds een vol gevoel. Van nul calorieën, kun je nagaan!

Iced frappa (0 calorieën)

240 ml koud water - 1 zakje oploskoffie (zonder zoetmiddel uiteraard!, gewoon voor zwarte koffie) - ijsblokjes (7 of 8) - 4 druppels stevia*

Doe alles in een blender en zet hem aan. Verbaas je net als ik over de kleur en het volume.

Iced frappa (160 calorieën)

240 ml verse rauwe melk (of gebruik je eigen melk, maar dan moet je opnieuw de calorieën berekenen) - 1 zakje oploskoffie (zie boven) - evt. 1 el cacao - 4 druppels stevia* - ijsblokjes (7 of 8) - evt. 1 of 2 tl fiberhusk (psyllium husk)

Doe alles in een blender en zet hem aan. Zo simpel kan het zijn. Die slagroom erbovenop heb je echt niet nodig (of doe het lekker toch).

*Uiteraard kan het ook met andere zoetmiddelen. Zelf is dit het enige waarvoor ik stevia gebruik. Van stevia heb ik gelezen dat er mensen zijn die er  niet tegen kunnen: vrouwen die problemen krijgen met hun vruchtbaarheid en mensen die last van haaruitval krijgen. 

Geen opmerkingen: