zondag 1 februari 2015

Kefir

Kefir schijnt een supergezonde drank te zijn. Het smaakt als een pittig soort karnemelk (en je moet er wel van houden). Op internet kun je overvloedig informatie vinden over kefir, heel verschillend bovendien, en daarom ga ik het hier niet herhalen want ik ben geen expert.

Omdat je bij THM kefir kunt drinken als FP (neutraal, dus kan zowel bij vet- als bij koolhydraatmaaltijden), vond ik het wel leuk om uit te proberen. De korrels kocht ik via marktplaats, tegen verzendkosten plus een heel klein bedrag voor de moeite. Het waren er niet veel, maar als je er eenmaal kefir mee maakt, groeit het al snel aan.

Je doet de korrels in een pot met melk, dekt dit af met een doek en laat het 24 tot 48 uur staan in het donker, dus in een kast, bij kamertemperatuur. Je zou het tussendoor even moeten doorroeren met een houten lepel (geen metaal), maar dat vergeet ik meestal. Hierna giet je het geheel door een plastic zeef, gebruikt de korrels voor een nieuwe hoeveelheid en laat de kefirdrank koelen in de koelkast.

Nou heb je al snel te veel voor één persoon. De korrels zijn volgens de meeste recepten voortdurend nieuwe kefir aan het maken. Wat nou als je niet elke dag kefir wilt drinken? Nou, dan zet je de korrels met een grotere hoeveelheid melk (duurt langer) in de koelkast (maakt het proces ook langduriger), dat is één oplossing.
Je kunt de korrels ook invriezen (ik spoelde ze eerst goed schoon met koud water, daarna in een bakje met water tot ze onderstaan en dan invriezen) of op andere manieren voor een halve week, een vakantieperiode of langer bewaren. Tips hiervoor - weer andere dan zoals ik het heb gedaan - vind je hier.

Geen opmerkingen: