donderdag 2 april 2015

Samenvatting The Alternate Day Diet van dr. Johnson - hoofdstuk 6

In hoofdstuk wordt (eindelijk) het dieet zelf beschreven.

Eerst moet je berekenen hoeveel calorieën je eigenlijk zou moeten gebruiken. Daarvoor is op de website ook een handige calculator, zelfs handiger omdat het boek uitgaat van andere maateenheden (lengte in feet, gewicht in pounds). Zulke online calculators zijn er wel meer, maar die van dit boek vind je hier. Let wel op dat je de goede maateenheden aanvinkt!

Het boek waarschuwt voor de neiging die veel mensen hebben om hun niveau van activiteit te overschatten. Vul het eerlijk in en houd je dan op de vastendagen aan de aanbevolen hoeveelheid. Het boek adviseert trouwens niet om je op eetdagen aan het aantal calorieën te houden. De meeste mensen komen er door "gewoon" te eten zoals ze altijd al deden. Omdat je de andere dagen veel minder eet, heb je al vanzelf een beperking in calorieën.

De eerste twee weken houd je je strict aan de beperking op de vastendagen. Daarna kun je die naar voorkeur wat ophogen. De adviezen uit het boek in dit hoofdstuk zijn:


  • houd een eetdagboek bij, en schrijf daarin alles op wat je eet, ook het gedachteloze restje cake van een van je kinderen
  • houd ook je gewicht bij in dit dagboek. Je startgewicht, en daarna ongeveer wekelijks een update. Weeg jezelf na een vastendag
  • zorg voor goede maatbekers, -scheppen en een weegschaal, zodat je zeker weet wat je binnenkrijgt (nogmaals, alleen voor vastendagen van belang)
  • drink voldoende water
  • beweeg meer, en zoek balans tussen krachttraining en cardiotraining
Ik tel wel mijn calorieën voor de eetdagen. Als ik dat niet doe, ga ik óf veel te weinig eten omdat ik bang ben te veel te eten (en dan vertraagt mijn stofwisseling), óf ik ga juist veel te veel eten. Het geeft mij heel veel rust om het gewoon bij te houden. Juist het verschil tussen welles- en nietes-dagen maakt dat dit dieet werkt.
Ik weeg mezelf elke dag. Hoe meer meetmomenten, hoe meer inzicht. Je moet wel leren om jezelf niet vast te pinnen op het gewicht, juist omdat je gaat zien dat het fluctueert en over het algemeen toch een dalende trend laat zien.
Water drinken is nog niet een vanzelfsprekendheid voor mij. Ik moet hier echt op blijven letten.
Bewegen: echt sporten doe ik niet, behalve zo nu en dan een kleine krachtoefening. Ik probeer wel energiek bezig te zijn in het huishouden, en zo af en toe een fietstocht of een wandeling te maken.

Geen opmerkingen: