woensdag 15 april 2015

Samenvatting The Alternate Day Diet van dr. Johnson - hoofdstuk 8

Dit hoofdstuk gaat helemaal over de eerste twee weken van het dieet: de inductiefase. In deze fase eet je op vastendagen niet meer dan 20% van de aanbevolen hoeveelheid, wat voor sommige mensen nog niet eens neerkomt op 300 calorieën per dag. Het is volgens dr. Johnson beslist nodig om je aan deze hoeveelheid te houden, zodat de aanmaak van het SIRT1-gen goed op gang komt.

Hij beveelt ook ten sterkste aan om niet zelf te gaan kokkerellen, omdat je voordat je het weet toch eroverheen zit. In plaats daarvan zou je maaltijdvervangende shakes moeten nemen, en die over de dag verdelen op een strategische manier.
Bovendien moet je er absoluut voor zorgen dat je voldoende drinkt.

Buiten dit geeft hij nog wat adviezen over wat je kunt verwachten - die komen allemaal neer op het wel of niet krijgen van een hongergevoel en wat je kunt doen om jezelf in het spoor te houden: afleiding zoeken, iemand bellen voor steun, 5 minuten pauze nemen etc.
Een waardevol advies, dat je op internet ook veel ziet, is om jezelf voor te houden: vandaag even niet, maar morgen mag het!

Wat moet of mag je doen op de up-dagen tijdens de inductiefase? Dr. Johnson beveelt aan om dan 'gewoon' te eten, zoals je gewend was te doen. De allermeeste mensen gaan dan niet ineens 180% eten van wat ze eigenlijk zouden doen, zodat ze in elk geval in totaal minder eten dan vroeger, en dus zullen afvallen.
Sommige mensen gaan na een tijdje toch geleidelijk meer eten, en dan wordt aanbevolen om bij te houden hoeveel calorieën je binnenkrijgt.
Veel mensen merken dat ze na verloop van tijd veel minder trek hebben, en dus op een natuurlijke manier minder eten dan ze vroeger deden. Ook hebben veel mensen meer zin in gezond voedsel en minder in ongezond eten.

Ik heb de eerste twee weken gewoon calorieën geteld en gegeten wat ik binnen die grenzen mocht hebben. Geen probleem en de weegschaal was het daarmee eens.
Voor de up- oftewel welles-dagen heb ik vanaf het begin de calorieën geteld, omdat ik weet dat ik de neiging heb om anders ofwel veel te weinig te eten, ofwel juist te veel. Het geeft rust om te weten wat je gedaan hebt.
Na verloop van tijd werd het lastig om binnen de grenzen van de up-dagen te blijven, gek genoeg. Op dit moment start ik een welles-dag het liefst met een koffieshake van een kwart liter rauwe melk, ijsblokjes, instantkoffie en stevia (160 calorieën), en dan start ik pas rond het middaguur met eten. Op die manier kan er nog steeds erg veel, en is de kans op overeten minder groot. 
Helaas heb ik nog steeds veel zin in zoet en lekker. Het zou best handig zijn om gewoon geen trek meer te hebben in chocola. Ik ben erachter gekomen dat het dieet werkt zo lang ik me exact aan de hoeveelheden calorieën houd, waarbij ik mijn nietes-dagen heb veranderd naar 500 calorieën, ongeacht mijn gewicht (dus niet een percentage van mijn welles-dagen). Zo gebeurt het ook in het 5:2-dieet, en in het Every Other Day dieet van Krista Varady, dat heel sterk lijkt op dat van dr. Johnson.

Geen opmerkingen: