vrijdag 28 augustus 2015

Mijn eigen ervaringen met droog vasten en watervasten

Enthousiast begon ik aan het opbouwen van droog-vastendagen, omdat ik ervan overtuigd was dat dit de snelste weg naar gezondheid zou zijn. Eerst 22 uur, daarna 24 uur, daarna 36 uur en vervolgens bouwde ik dat steeds verder uit totdat ik 3 dagen en 4 uur lang achter elkaar niets at of dronk. Tussendoor steeds een even lange periode wel eten en drinken.
Het was eigenlijk heel goed te doen, we zijn zelfs naar Walibi geweest en ik ging overal in zonder ergens last van te hebben. Toch was het vanwege de warmte (denk ik) moeilijk om verder te verlengen, en het lichaam heeft gewoon een langere periode  nodig om echt te helen. Dus besloot ik om over te stappen op watervasten.

Watervasten is ook een ongelooflijk heilzame methode van genezing voor veel ziektes. Ik werd lid van een paar facebookgroepen en las de boeken die daar bij de bestanden zijn opgeslagen. Hiervan ga ik op dit blog nog uittreksels publiceren, zeer de moeite waard om te lezen!
Ik dacht dat watervasten beter vol te houden zou zijn, en het is ook wel fijn om met een glas water te zitten terwijl de rest aan het eten is. Waar ik niet op had gerekend, is hoe zwaar het is om dag in dag uit met een supervieze smaak in je mond te zitten, omdat je lichaam de afvalstoffen deels via de tong uitscheidt. Dat houd je in het begin makkelijk vol, maar na een tijdje word je gewoon misselijk, of je nu wel of niet water drinkt.
Het lichaam geeft zelf aan wanneer het klaar is met watervasten, doordat de tong niet meer wit is (klaar met afvalstoffen uitscheiden), en je krijgt, waarschijnlijk voor het eerst in je leven, te maken met echte honger. Dit is het moment waarop je weer moet gaan eten, anders gaat je lichaam vitale organen afbreken om aan voldoende voeding te komen. Daarvoor heeft het zieke cellen en vetcellen, en deels spiercellen, hiervoor aangesproken. Hoe lang dit duurt, is per persoon verschillend, maar in de verhalen die ik las van mensen die echt voor totale genezing gingen, duurde dit langer dan 40 dagen.

Het leek me ontzettend mooi om tot dit punt door te gaan, maar thuis zijn we met een verbouwing bezig en kon ik niet voldoende rust krijgen. Ik moest het watervasten dus afbreken. Toch heb ik nog 15 dagen en een nacht volgehouden (!).
Of het ook heeft geholpen? Jazeker! Ik kon al anderhalf jaar lang niet meer goed door mijn ene neusgat ademen, doordat de ontsteking in mijn kaak een zwelling veroorzaakt. Ik moet wel concluderen dat de zwelling op z'n minst zover geslonken is, dat ik daar geen last meer van heb. Het gevoel van druk is er nog wel steeds, heel wisselend trouwens. En ik verbeeld het me misschien, maar ik vermoed dat ook nu, tijdens de periode van eten, het lichaam doorgaat met helen.

Het hielp ook bij het afvallen, en hoe! In die 15 dagen ben ik 9 kilo afgevallen.

En een onverwachts cadeautje: mijn grijze haren zijn verdwenen!

Over een paar dagen, als het weer wat koeler wordt dan de voorspelde hoge temperaturen van het weekend, ga ik weer een aantal dagen droog vasten. Het feit dat ik 15 dagen watervasten heb kunnen doen, sterkt me in de gedachte dat ik deze keer 4 of 5 dagen kan doen (5 dagen droog vasten staat gelijk aan 15 dagen watervasten).

6 opmerkingen:

Marga H. zei

Mooi dat het je goed bevallen is. En je grijze haren verdwenen? Super.
De kilo's er af is ook mooi maar als je weer gaat eten komen ze er dan niet meer bij?
Succes ermee.

Karien zei

Tja, of de kilo's er weer bij komen, is mijn verantwoordelijkheid. Na een vastenperiode moet je de eerste paar weken minder eten, want de stofwisseling is vertraagd, maar dat trekt weer bij.
Natuurlijk moet je om op gewicht te blijven nog steeds op blijven letten, bijv. 1 vastendag per week.

Marga H. zei

Uiteraard is dat jouw verantwoordelijkheid, ik vroeg het me gewoon af.

Karien zei

Hierbij geldt hetzelfde als bij alle andere diëten waarbij mensen (veel) zijn afgevallen. Ga je niet een ander voedingspatroon aanhouden, dan komt alles er inderdaad weer bij. Maar ik was dat niet van plan :)

Anoniem zei

Dag Karien,

Wat schrijf je over een boeiend onderwerp! Via jouw blog (en FB waar ik soms op kijk) ben ik op het spoor gezet van IF. Ik ben begonnen met het bekijken van de Horizon uitzending Eat,fast and live longer. Boeiend. Vervolgens ben ik met het vastendieet begonnen en nu experimenteer ik welke vorm van IF het beste bij me past.
Ik val af (yeah!), kom tot nieuwe inzichten (leuk!) en verbaas me over hoe goed vasten doet.
Dank dus voor je inspiratie! Interessant om zo op een stukje van jouw weg mee te kijken.
Dit wilde ik je even laten weten.

Hartelijk gegroet,
Sanja

Karien zei

Wat leuk, zo'n onverwachtse positieve reactie! Ik wissel de manieren van vasten ook graag af. Momenteel 24 uur droog vasten, 24 uur eten, en ik geloof dat mijn lichaam hiermee ook doorgaat met het genezen van de ontsteking in mijn kaak. De wisseltijd is 19.00 uur, dus ook na een droge dag kan ik 's avonds nog net iets drinken en/of eten.